گروه محصولات

عنوان مقاله: هماهنگ سازي بهتر از همسان سازي

گزيده مديريت 12

By Mohanbir Sawhney

نوشته: موهانبیر ساهنی

ترجمه: محمدرضا وزیرزاده

شركت‌ها براي تسريع در پاسخگويي به مراجعين، معمولاً‌ حصارها و موانع سازماني ميان بخش‌هاي مختلف را از ميان بر مي‌دارند: گروه‌هاي موظف و گروه‌هاي چندكسب‌وكاري و چندوظيفه‌اي برپا كرده و فرهنگ يك «شركت واحد» را تبليغ مي‌كنند. اما چنين اقداماتي ممكن است به علت پراكنده‌سازي كسب‌وكارها و واحدهاي عملياتي و منحرف كردن استراتژي‌ها و عملكردهاي آنان، عواقب وخيمي داشته باشد.

 نويسندة مقاله معتقد است كه راه بهتري هم وجود دارد. به جاي تخريب حصارهاي درون‌سازماني، بايد اين حصارها را در مقابل اطلاعات نفوذپذير كرد. بدين ترتيب، مي‌توان تمامي داده‌هاي مربوط به محصولات را هماهنگ ساخت و سپس با گذر دادن اين اطلاعات از ميان پايگاه‌هاي اطلاعاتي و برنامه‌هاي كاربردي مرتبط با هم، آنها را به صورتي هماهنگ و قابل درك براي مشتري ارائه كرد. در نتيجه، سازمان مي‌تواند يك سيماي واحد را (كه مطابق با شرايط بازار تغيير مي‌كند) در برابر مراجعين قرار دهد، بدون اينكه مجبور باشد شرايط يكنواختي را بر كاركنان تحميل كند. اين هماهنگي نه تنها منجر به روابط محكم‌تري با مشتري خواهد شد و فروش را بيشتر مي‌كند، بلكه كارايي عملياتي افزونتري نيز حاصل مي‌كند. براي مثال، اين سيستم به شركت امكان مي‌دهد از هزينه زياد حفظ و نگهداري بسياري مجموعه‌هاي اطلاعاتي زائد پرهيز كند.

تفكيك كنترل محصول از كنترل مشتري در يك شركت هماهنگ شده، واقعيت مهمي را در باره كسب‌وكار آن شركت منعكس مي‌سازد: در حالي كه شركت‌ها معطوف به فرايند توليد يك محصول عالي هستند، مشتريان به جنبه‌هاي كاربردي آن محصول و منافعي كه از آن عايدشان مي‌شود، مي‌انديشند. محصولات براي شركت‌ها هدف به شمار مي‌روند، اما براي مشتريان وسيله. جدايي ميان شيوه تفكر مشتريان و رويكرد سازمان‌دهي شركت‌ها به عدم كارايي و از دست دادن فرصت‌ها مي‌انجامد و اين دقيقاً همان مشكلي است كه هماهنگ‌سازي رفع خواهدكرد. شركت‌هاي هماهنگ‌ شده مي‌توانند با مشتريان صميمي‌تر شده، نوآوري را تداوم بخشند و كارايي عملياتي را بهبود دهند. اهدافي كه از دير باز رسيدن به آنها به طور همزمان دشوار بوده است.

انصراف از نظر