رکود اقتصادی میتواند بهسرعت معایب راهبرد کسبوکار شما را نمایان سازد. اما آیا در شرایط خوب نیز میتوانید نقاط ضعف آن را شناسایی کنید؟ آیا میتوانید بر نقاط ضعف مهم تمرکز کنید؟
رابرت سایمونز، استاد دانشكده كسبوكار هاروارد هفت پرسش را شناسایی کرده که همه مدیران برای تضمین موفقیت راهبرد خود باید آنها را بپرسند. آیا مشتریان اصلی خود را شناسایی کردهاید؟ تصمیم گرفتهايد سهامداران اولویت دارند، کارکنان یا مشتریان. متغیرهای عملکردی را که باید سنجیده شوند، تعیین کردهاید؟ مرزهاي خلاقیت را مشخص کردهاید؟ تنش خلاق ایجاد كردهايد؟ همکاری را بین کارکنان ترغیب میکنید؟ و در پایان روز و نیمهشب، درباره مسائل درستی که کسبوکار شما را تغییر خواهند داد، اندیشیدهاید؟
پاسخ این پرسشها میتواند دشوار باشد و برآمدهای آن بلافاصله روشن نیست. سایمونز یک راهنمای واقعی برای گزینههای مختلف و مخاطرات هر یک معرفی میکند و منظور خود را با طرح مثال از شرکتهای هومدپو، مکدونالد، مرک و فایزر بیان میکند.
سایمونز نتیجه ميگيرد که هیچ راهحل سحرآمیزی وجود ندارد که نواقص راهبرد کسبوکاری شما راه رفع كند. اما باید درگیر مذاکرات مستمر و رودررو با اطرافیان درباره اطلاعات نوظهور، فرضیات ناگفته، انتخابهای سخت و عاقبت برنامههای کاری شوید. شما و آنها باید قادر به ارائه پاسخهای منسجم و روشن به هفت پرسش سایمونز باشید تا اطمینان حاصل کنید راهبردتان در مسیر درست قرار دارد.