گروه محصولات

عنوان مقاله: هفت شگفتی برای مدیرعامل جدید

گزيده مديريت 43

By Michael E. Porter/ Jay W. Lorsch/ Nitin Nohria

نوشته: مایکل پورتر

ترجمه: حسین حسینیان

به‌عنوان یك مدیرعامل تازه‌كار، ممكن است تصور كنید دارای قدرت لازم برای تدوین استراتژی، اقتدار لازم برای به‌انجام رساندن كارها و دسترسی كامل به تمام زوایای كسب‌وكار خود هستید. اما اگر انتظار دارید این شغل این‌قدر ساده باشد، باید از خواب بیدارتان كرد. حتی اگر مسئولیت كامل شادابی شركت را هم بر عهده داشته باشید، باز هم چند گام از عوامل موثر بر نتایج فاصله دارید. قدرت شما از هر كس دیگر در شركت بیش‌تر است، اما در كاربرد آن باید بسیار محتاط باشید.

نویسندگان مقاله كه مسئول اداره كارگاهی برای مدیران عامل جدید در مدرسه بازرگانی هاروارد هستند، دریافته‌اند هیچ‌چیز (حتی اداره كسب‌وكاری بزرگ در درون شركت) نمی‌تواند اشخاص را برای قبول مسئولیت مدیرعاملی آماده سازد. هفت شگفتی رایج عبارتند از:

·         نمی‌توانید شركت را اداره كنید.

·         دستوردادن هزینه دارد.

·         آگاهی از رخدادها و جریانات موجود بسیار دشوار است.

·         همواره در حال ارسال پیام هستید.

·         شما رییس نیستید.

·         خرسندی سهام‌داران هدف نیست.

·         كماكان یك انسان هستید.

این شگفتی‌ها درس‌های مهم و كاملی را دربر دارند. نخست، باید مدیریت بر فضای كلی سازمان و نه تمركز بر عملیات روزانه را فرا بگیرید. دوم، این نكته را درك كنید كه مقام اداریتان نه تضمین‌كننده حق رهبری است و نه وفاداری سازمانی. در نهایت، باید به‌خاطر داشته باشید، در معرض محدودیت‌های زیادی هستید، هر چند دیگران با شما به‌عنوان قدرت برتر رفتار كنند. سرعت و كیفیت درك و پذیرش و مواجهه با این هفت شگفتی تاثیر زیادی بر موفقیت یا شكست شما به‌عنوان یك مدیرعامل دارد.

انصراف از نظر