گروه محصولات

عنوان مقاله: هشت راه برای ایجاد تیم های همکار

گزيده مديريت 78

By Lynda Gratton/ Tamara J. Erickson

نوشته: ليندا گراتون و تامارا اريكسون

ترجمه: عاطفه پاشازاده

اجرای فعالیت‏های پیچیده‌ای مثل تملك‏ها یا بهره‏برداری از فناوری اطلاعات مستلزم دانشی گسترده است كه فقط تیم‏های بزرگ، متنوع، مجازی و متشكل از متخصصین مجرب قادر به تامین آن هستند. نكته شگفت آن است كه همین ویژگی‏‏ها همكاری تیمی را نیز كاهش می‏دهند. شركت باید در این شرایط چه كند؟

 گراتون، استاد مدرسه بازرگانی لندن و اریكسون، ‌رییس موسسه كنكورز، 55 تیم بزرگ را بررسی و آن‏هایی را شناسایی كردند كه با وجود پیچیدگی همكاری بالایی دارند. آن‌ها با بررسی فعل‌وانفعالات تیم‏ها و محیط شركت‏هایی مثل بانك رویال‌اسكاتلند، نوكیا و ماریوت، هشت عامل موفقیت را شناسایی كردند: 1) روابط خاص كه پیوندهای به‏یادماندنی و متمایزی بین كاركنان شركت به‏وجود می‏آورد. 2) مدل همكاری بین مدیران كه به انتقال مفهوم همكاری به رده‏های پایین كمك می‏كند. 3) ایجاد «فرهنگ هدیه» كه در آن مدیران به‏جای فرهنگ سنتی انتقام‌جویی، هر روز كاركنان را آموزش می‏دهند. 4) آموزش مهارت‏های ارتباطی مثل حل‏وفصل اختلافات و برقراری رابطه. 5) حس همانندی كه بخش منابع‌انسانی می‏تواند از طریق برگزاری فعالیت‏های گروهی آن را ترغیب كند. 6) رهبری ماهرانه یا رهبرانی كه هم وظیفه‏مدار و هم رابطه‏مدارند. 7) كاربرد درست روابط موروثی از طریق قراردادن افرادی در تیم كه یك‏دیگر را می‏شناسند و به‏هم اعتماد دارند. 8) شفافیت نقش و ابهام وظیفه كه از طریق تعریف نقش‏های هر فرد و آزادگذاشتن اعضا در انتخاب رویكرد به‌دست می‏آید.
چون تیم‏های امروز بزرگ‏تر شده و از بیست عضو به صد عضو رسیده‏اند، روش‏هایی كه پیش‌تر كارایی داشتند، دیگر كاربرد ندارند. پیچیدگی جدید تیم‏ها منجر به آن شده كه تقویت قابلیت سازمان در زمینه همکاری مستلزم ترکیب سرمایه‏گذاری بلندمدت و تصمیمات هوشمندانه‏ مربوط به روش تشکیل تیم شود.
انصراف از نظر