By AL JACOBSON/ LAURENCE PRUSAK
نوشته: آل جاكوبسن ولارنس پروساك
ترجمه: جواد حسن قمي
امروزه مدیریت دانش در سازمانها مترادف با جستوجوی دانش شده است. جستوجوگرهای شبکه و نیز سایر برنامههای ذخیره اطلاعات، هزاران بایت اطلاعات و نامههای الکترونیک را بهمنظور دستیابی به اطلاعاتی که جستوجوکنندگان میخواهند مورد بررسی قرار میدهند. سازمانها ابزارهای لازم جهت جستوجو و تجزیهوتحلیل اطلاعات موجود در شبکهها را گسترش میدهند تا امکان دسترسی به مخازن دانش را برای افراد خود فراهم كنند. مطالعات اخیر سازمان آی. دی. سی نشان میدهند فروش سیستمهای جستوجوی اطلاعات حدود 25 درصد در سال افزایش خواهد یافت. یعنی از حدود یکمیلیارد دلار در سال 2005 به حدود 6/2میلیارد دلار د رسال 2010 خواهد رسید.
اما سوال این است که آیا این هزینهها ارزش دارند؟شاید نه. تحقیق ما در مورد هزینههای تعاملات دانشی که در مرکز «تحقیقات دانش كاری» مدرسه بابسون انجام شد، میگوید، همانقدر كه این تلاشها امروزه ارزشمند هستند، منفعتهای آینده بیش تر ناشی از تدوین استراتژیهایی خواهند بود كه به كاركنان در استفاده از یافتههایشان كمك میكنند تا گسترش سیستمهای جستوجوی اطلاعات.
بهعنوان بخشی از تحقیق، از بیش از دویست دانشگر در چهار سازمان متفاوت شامل آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع آمریكا، شرکت خدمات آزمایشگاهی ای. تی. سی، شرکت دارویی نوارتیس و موسسه تحقیقاتی باتل در یک دوره دهروزه سوالاتی پرسیدیم. آنها زمانهای صرفشده برای انجام هر تعامل دانشی مشتمل بر جستوجوی اطلاعات، تنظیم جلسات با کارشناسان، گردآوری نظرات کارشناسان و تفسیر و بهکارگیری آنها را تخمین زدند. تعداد تعاملات دانشی ثبتشده در این ده روز بالغ بر سههزار مورد بود