گروه محصولات

عنوان مقاله: نيازي به قهرمان نيست

گزيده مديريت 13

By Joseph L. Badaracco, Jr

نوشته: جوزف بادارکو

ترجمه: محمدرضا وزیرزاده

همگان مشتاق سرگذشت قهرمانان بزرگ نظير مارتين لوتر كينگ، مادر ترزا‌ و گاندي هستند. اما الگوي قهرمان‌سالاري رهبران اخلاقي معمولاً‌ در محيط كسب‌وكار ثمربخش نبوده، بلكه تواضع و خويشتنداري عوامل اصلي دستاوردهاي رهبران اخلاقي موثر در كسب‌وكار هستند.

 نويسنده كه خود متخصص اخلاق در محيط كسب‌وكار است، چهار قاعده اساسي را در رويارويي با چالش‌هاي اخلاقي و اتخاذ تصميم‌ها بازشناخته است. اين قواعد، منبع الهامي براي مديراني است كه مايلند استعدادهاي چنان رهبراني را در سطح مديران مياني پرورش دهند.
 نخستين قاعده آن است كه بايد «كار امروز را به فردا افكند.» گذشت زمان طوفان‌ها و گرداب‌هاي متلاطم را فرو مي‌نشاند و اجازه مي‌دهد كه استعدادهاي اخلاقي نهفتة رهبران آشكار شود. قاعدة «گزينش عرصه نبرد» به معناي آن است كه رهبران «خاموش» نبايد سرمايه سياسي خود را در نبردهايي هدر دهند كه احتمال برد ندارد ، بلكه بايد آن را براي موقعيت‌هايي حفظ كنند كه به راستي قصد جنگيدن دارند. قاعدة «قانون را خم كن، ولي آن را نشكن» ساد‌ه‌تر از آنچه مي‌نمايد، هست. تعديل قوانين و قواعد براي رفع يك موقعيت دشوار به دورانديشي و قوه تخيل، انضباط، خويشتنداري، انعطاف‌پذيري و كارآفريني نياز دارد. قاعدة چهارم، يعني «سازش و مدارا» يافته‌هاي نويسنده را در مورد اينكه رهبران خاموش موقعيت‌هاي اخلاقي را فقط به صورت سياه و سفيد نمي‌بينند، منعكس مي‌سازد. اين افراد سخت مي‌كوشند تا به مصالحه‌اي خوب و مفيد (كه تا حد ممكن مسئولانه و عملي باشد) دست يابند و از اين طريق، رضايت خاطر خود و شركت و مشتريان خود را فراهم آورند.
 اكثريت عظيم مشكلات دشوار توسط افرادي حل مي‌شود كه در پشت صحنه و دور از انظار تلاش مي‌كنند. اين رويكرد آرام به رهبري، شيوه‌اي نيست كه الهام‌بخش يا هيجان‌آور باشد و يا الگوي شوهاي تلويزيوني قرار گيرد. اما كوشش‌هاي بي‌جلوه رهبران خاموش هر روزه در دنياي كسب‌وكار تغييرات عميقي بر جاي مي‌نهد.
انصراف از نظر