ترجمه: دکتر علی سینا قدس
برانگیختن حس نوستالژی یکی از تکنیکهای پایدار بازاریابی است. بهعنوان نمونه، تبلیغات کوکاکولا را در نظر گیرید که در آن بطریهای معروف شیشهای ایفای نقش میکنند. پژوهشی جدید روشی دیگر را ارائه میدهد که شرکتها از احساس در آن استفاده میکنند: تحریک مشتریان به یادآوری خاطرات باارزش و دوستداشتنیشان میتواند آنها را در برابر صفها و انتظارات طولانی صبورتر کند.
محققان در آزمونهایی با مشارکتکنندگانی از ایالاتمتحده و قاره آسیا، نشان دادند که درگیر کردن خاطرات نوستالژیک (مثل درخواست بهیادآوردن یک تجربه خوش که احتمال وقوع مجدد آن بسیار پایین است) موجب بالابردن شکیبایی در زمان بالاآمدن یک وبسایت میشود، مدت زمانی که در صف میزی در یک رستوران ماندهاند برایشان کمرنگ میشود، سبب میشود یک پاداش دیرهنگام بزرگ را به پاداشی کوچکتر در زمان حال ترجیح دهند و موجب رنگ باختن اولویتشان برای انتخاب حمل بسیار سریع میشود. این پژوهشگران مینویسند: «نوستالژی افراد را به لذتبردن از تجربه خاطره برمیانگیزد و یادآوری آن را طولانی میکند» که این منجر به تغییر در حس گذر زمان میشود