گروه محصولات

عنوان مقاله: نوآوری ویران ساز برای تغییر اجتماعی

گزيده مديريت 67

By Clayton M. Christensen/ Heiner Bumann/ Ruddy Ruggles/ Thomas M. Sadtler

نوشته: کلیتون کریستینسن و هاینر باومن و رودی راگلز و توماس ساتلر

ترجمه: محمدحسن محبیان

کشورها، سازمان‏ها و افراد در سرتاسر جهان منابع مالی بسیاری را صرف حل‏وفصل معضلات اجتماعی می‏کنند. اما این تلاش‏ها اغلب محکوم به شکست است. سرمایه‏گذاری در مسیر نادرست مهم‏ترین دلیل این شکست‌هاست. بیش‏تر منابع مالی که برای فعالیت‏های ابتکاری اجتماعی در نظر گرفته شده به سازمان‏هایی اعطا می‏شوند که هدف از آن‏ها حمایت از گروه‏های خاص و اغلب با استفاده از راه‏حل‏های پیچیده است. این سازمان‏ها کم‏تر به افرادی خدمت‌رسانی می‏کنند که می‏توان با گزینه‏های ساده‏ای آن‏ها را راضی نگاه داشت.

اما راه موثری برای خدمت‌رسانی به جمعیت محروم از آن وجود دارد. نویسندگان مقاله این راه را «نوآوری آسان‌ساز» می‏نامند. طبق مدل نوآوری ویران‌ساز کریستنسن، نوآوری‌های آسان‌ساز با ارائه ‏جایگزین‏های ساده و مناسب به مشتریان محروم با حاكمان صنایع به‌چالش برمی‏خیزند. نوآوری‌های آسان‌ساز راه‏حل‏های خوبی برای مشکلات اجتماعی نادیده یافته و از این طریق از وضعیت جاری فراتر می‏روند. البته، نوآوری‌های آسان‌ساز برخلاف نوآوری‏های ویران‌ساز بر ایجاد تغییر اجتماعی متمرکز شده‏اند.
 نوآوران آسان‌ساز با پنج شاخص معرفی می‏شوند. اول، آن‌ها از طریق شاخص‏سازی و همانندسازی تغییرات اجتماعی اصولی را به‌وجود می‏آورند. دوم، نیازی را مرتفع می‏کنند که یا بیش از حد برآورده شده یا اصلاً برآورده نشده است. سوم، محصولات و خدماتی عرضه می‏کنند که از محصولات موجود ساده‏تر و ارزان‌ترند و ممكن است دارای كیفیت پایینی باشند، ولی مردم این خدمات را كافی و مناسب می‌دانند. چهارم، منابعی را به‏ روش‏هایی تولید می‏کنند که برای رقبای مسلط جذابیتی ندارند. پنجم، اغلب از آن‌ها غفلت شده، تحقیر شده‌اند یا حتی توسط سازمان‌های موجود ترغیب شده‌اند، سازمان‌هایی که راه‌حل‌های نوآوران آسان‌ساز را پایدار نمی‌دانستند.
 همان‏طور که نویسندگان با طرح مثال‏هایی در زمینه خدمات بهداشتی، آموزشی و توسعه اقتصادی نشان می‏دهند، گروه‏های انتفاعی و غیرانتفاعی هر دو به دنبال راه‏هایی برای خلق نوآوری آسان‌ساز هستند که محرک تغییر اجتماعی است.
انصراف از نظر