گروه محصولات

عنوان مقاله: پژوهش: نمی‌توانیم لوگوهایی را که هر روز می‌بینیم به‌خاطر بسپاریم

گزيده مديريت 169
Interview By Alison Beard
مصاحبه‌ کننده: آلیسون برد
ترجمه: فریبا یاوری
 
 پژوهش: پروفسور آلن کاستل، استاد دانشگاه یو.سی.ال.ای و همکارانش از بیش از صد دانشجو خواستند سیب شرکت اپل را از حفظ رسم کنند. با وجودی که بسیاری از آن‌ها کاربران سیستم مک و اپل بوده و به‌طور قطع اطمینان داشتند می‌توانند این کار را درست انجام دهند، تنها یک نفر موفق شد. زمانی از آن‌ها خواسته شد از میان یک رشته لوگویی که تفاوت‌های اندکی باهم داشتند، لوگو درست را برگزینند، کم‌تر از نیمی ‌از آن‌ها موفق شدند.
 چالش: آیا حافظه بصری ما تا این اندازه ناتوان است؟ چرا به‌خاطر آوردن چیزی به این سادگی آن‌قدر دشوار است؟ پروفسور کاستل، لطفا از تحقیق خود دفاع کنید.
 کاستل: در حال حاضر، بسیاری از تحقیقات ثابت می‌کنند که ما برای اطلاعات بصری حافظه خوبی داریم. مطالعات نشان می‌دهند افراد به‌نحو اعجاب‌انگیزی اشیا و تصاویر پیچیده‌‌ای را که پیش‌تر دیده‌اند (مانند عکس‌های تعطیلات دیگران) به‌خوبی شناسایی می‌کنند. ولی ما در عین حال درگیر اشباع توجه هستیم و ثبت ذهنی هر آن‌چه می‌بینیم گیج‌کننده و ناهنجار است. بنابراین، ناخودآگاه چیزهایی را کنار می‌گذاریم. معرو‌ف‌ترین آزمایش در این زمینه نشان داد که افراد اندکی می‌توانند محل دقیق شکل‌ها روی سکه یک‌سنتی (این‌که صورت لینکلن به کدام طرف است یا کلمه «آزادی» کجای سکه قرار گرفته) را به‌درستی به‌یاد آورند. با وجودی که سکه، شی رایجی است، اما ما به جزئیات آن توجه نمی‌کنیم...

 

انصراف از نظر