گروه محصولات

عنوان مقاله: نقش شادی و نشاط در میزان بهره‌وری کارکنان سازمان‌ها

گزيده مديريت 170
نوشته: مهدی ابراهیم‌زاده[1]

با توجه به چالش‌هایی که سازمان‌ها امروزه با آن مواجه هستند، ایجاد یک سازمان شاد یکی از نیازهای استراتژیک برای موفقیت در بلندمدت می‌باشد. شادی فعالیت افراد را برمی‌انگیزد و بر آگاهی آنان می‌افزاید و ایجاد آرامش‌خاطر و رضایت باطن در پیکره یک سازمان كه توسط مدیران ايجاب، و باعث افزايش بهره‌وری کارکنان مي‌شود.

شادی، حالتی عاطفی است که می‌توان آن را اساس آرامش آدمی دانست. نشاط و شادمانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نيازهاي روانی بشر، به‌دلیل تاثیرات عمده‌ای که بر شکل‌گیری شخصیت آدمی و مجموعه زندگی انسان دارد، همواره ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. شادی و نشاط به زندگی معنا می‌بخشد و در پرتو آن، نوجوانان و جوانان می‌توانند خود را ساخته و قله‌های سلوک و پله‌های ترقی را بپیمایند. شادی و نشاط نه‌تنها بر روح و روان انسان، بلکه بر جسم او نیز تاثیر می‌گذارد، و قلب‌ها را به یکدیگر نزدیک و ترس، نگرانی، ناکامی و بدگمانی را بی‌اثر می‌کند. شادی و نشاط بین مدیران و کارکنان باعث ایجاد فضای صمیمي می‌شود و بهره‌وری کارکنان را افزایش می‌دهد.

شادی درواقع، گمشده‌ انسان معاصر و مطلوب مشترک همه‌ انسان‌هاست. برخی معتقدند اهمیت عمده زندگی، در شادی نهفته است و انگیزه اصلی انسان‌ها در همه زمان‌ها، چگونگی دستیابی، حفظ و ارتقای آن است. شادی، موجبات حفظ سلامتی عاطفی، روانی و جسمی و امیدواری را فراهم، زندگی را خوشایند ساخته و اشتیاق برای پرداختن به فعالیت‌های اجتماعی را آسان می‌کند. بر این اساس، احساس نزدیکی با دیگران، احساس دوست داشتن، احساس اعتماد و کیفیت تعامل با دیگران را موجب می‌شود.

 


مهدی ابراهیم‏زاده دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش تحول هستند ایشان کارمند بانک مهر اقتصاد چالوس و دانشجوی رشته‌ حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس می‏باشند.[1]

انصراف از نظر