گروه محصولات

عنوان مقاله: نقش دولت الکترونیک در کاهش فساد اداری

گزيده مديريت 146
نوشته: دکتر حسن توکلی‌ نژاد[1]

يکی از مهم‌ترين وظايف هر دولتی تحويل خدمات عمومی به شهروندان‌، بنگاه‌های اقتصادی و ساير سازمان‌ها و موسسات موجود در جامعه است‌‌. اگر دولتی به‌طور مداوم مراحل و سلسه‌مراتب تحويل اين خدمات را بازسازی و اصلاح نکند‌، تحويل آن‌ها به‌خصوص در جوامع پيچيده امروزی روزبه‌روز براي دولت سخت‌تر می‌شود‌‌. نتيجه اين عدم اصلاح ساختارهای حکومتی‌، عدم كارايي و قطعيت در ارائه خدمات دولتی است که باعث می‌شود هزينه ارائه اين خدمات هم براي دولت و هم براي شهروندان بالا رفته و فساد اداری در ساختار دولت‌، به‌عنوان نمونه، از طريق پرداخت رشوه براي سريع‌تر انجام شدن کارها‌، افزايش يابد‌‌. اين‌ها به‌خصوص مشکلاتی هستند که کشورهای درحال‌توسعه بيش از کشورهای پيشرفته با آن‌ها دست‌به‌گريبان هستند‌‌.

براي مقابله با اين مشکلات‌، کم‌وبیش در همه جای دنيا دولت‌ها اقدام به اصلاح و ساده‌سازی ارائه خدمات عمومی کرده‌اند تا اين خدمات با سرعت‌، اطمينان و شفافيت بيش‌تری در اختيار مردم قرار بگيرد‌‌. ارائه خدمات به شيوه الکترونيک روشی است که بيش‌تر دولت‌ها به آن به‌عنوان راه‌حلی براي بهبود کيفيت ارائه خدمات عمومی می‌نگرند‌‌. با استفاده از اين شيوه ديگر لازم نيست شهروندان خود به‌شخصه در ادارات دولتی حاضر شوند يا اين خدمات را از طريق واسطه‌ها و عاملان دولتی مختلف دريافت دارند‌‌.



[1]حسن توکلی‌نژاد،دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی از دانشگاه آزاد قزوین و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر است.

انصراف از نظر