By Danny Hillis
نوشته: دنی هیلیز
فن آوري ديجيتال، صنعت رسانه ها و ارتباطات را دگرگون ساخته است. فن آوري آنالوگ حالت هاي توزيعي نسبتاً مجزايي داشت. روزنامه ها، برنامه هاي تلويزيوني و خدمات تلفن از طريق رسانه هاي متفاوتي عرضه مي شدند و صنايع خاصي پيرامون اين رسانه ها سازمان يافته بودند. بنابه گفته دني هيليز، مبدع محاسبه موازي و مؤسس شركت تينكينگ مشين Thinking Machine corporation، اين وضع ديگر وجودندارد. اكنون مي توانيم تمام صورت هاي اطلاعات را به بيت هاي ديجيتال تبديل كرده و ازطريق يك مجراي مشابه توزيع كنيم. اين زلزله اي است كه ناشرين سنتي مثل دايرةالمعارف بريتانيكا Britannica Encyclopedia، غول رسانه اي، مانند تايم وارنر Time Warner و شركت هاي عظيم مخابراتي، مثل بل آتلانتيك Bell Atlantic را تكان مي دهد. موانع ورود به بازار در همه جا درحال فروپاشي است. هيليز پيش بيني مي كند كه در دهه آينده نبردي پيشرو است، زيرا حاكمان بازار سعي خواهندكرد تا مزيت هاي سنتي خود را حفظ كنند. هيليز معتقداست كه كلاه گذاشتن سر مجلس نمايندگان ساده تر از فريب دادن بازار است و به همين علت اين نبرد به عرصه قانون گذاري كشيده خواهدشد. كتاب جذاب ريدهانت Reed Hundt، «منظور شما اين است كه طالب انقلاب هستيد » ذهنيت سودمندي درباره اين نبرد مهيامي سازد. هانت به عنوان رئيس كميسيون فدرال ارتباطات FCC در سالهاي 1993 تا 1997 در خط مقدم شكستن موانع ميان رسانه هاي مختلف بود. هيليز با عقايد جورج گيلدر George Gilder كه در كتاب تلكوسم آورده شده، چندان موافق نيست. در اين كتاب، گيلدر به بررسي فن آوري ها و كسب وكارهاي نوظهور توزيع اطلاعات پرداخته است. اين كتاب بيش از آن كه علمي باشد، بيانگر احساسات است و در خواندن آن بيشتر بايد به كليت كتاب توجه كرد تا جزئيات آن. ممكن است گيلدر و هانت درباره ميزان مقررات زدايي با يكديگر هم عقيده نباشند، اما هردو معتقدند كه مقررات زدايي در درازمدت نتايج مطلوبي به بار مي آورد. هيليز پيش بيني مي كند كه درصورت تداوم بازارآزاد، شركت ها براساس كاركردها تجزيه خواهندشد: شركت هاي فن آوري بيت ها را توزيع خواهندكرد و شركت هاي متخصص، درونه و خدمات را عرضه خواهندنمود.