گروه محصولات

عنوان مقاله: نفرین بر مدیر عامل ستاره

گزيده مديريت 23

By Rakesh Hhurana

نوشته: راکش خورانا

ترجمه: دکتر عبدالرضا رضایی نژاد

در پنداشت همگانی امروز، رمز پیروزی مدیران عامل در رهبری است. هر چند ویژگی‌هایی همچون داشتن اندیشه راهبردی، شناخت صنعت و اقناع سیاسی بااهمیت هستند، ولی دیگر در صدر گزینش جا ندارند. به‌ویژه، هنگامی‌كه شركتی به‌ گرفتاری ‌افتاده و در بازار كار در پی یك مدیر تازه می‌گردد، كمتر به هوشمندی و تجربه فرد توجه دارد. سرمایه‌گذاران، تحلیلگران و نشریه‌های تخصصی هم كه موضوع را دنبال می‌كنند، همین گونه می‌اندیشند. شركت‌ها امروز در پی رهبران هستند.

 رهبر پیروزمند چگونه انسانی است؟ در گفت‌وگو از كیفیت‌های ضروری، امروز بیشتر به فـره‌مندی اشاره می‌شود. شرح‌حال‌نویسان و روزنامه‌نگاران، وقت و نیروی فراوانی در شناسایی و شناساندن رهبران پیروزمند دنیای كسب‌وكار (همچون ایاكاكا، Iacocca جك ولش و استیو جابز Steve Jobs صرف كرده و در این راه قلم‌فرسایی كرده‌اند. ولی فـره‌مندی نیز همچون دیگر همتایان خود (عشق و زیبایی) تعریف‌پذیر نیست. كمتر كسی به مفهوم راستین ‌آن ‌آگاه بوده و كمتر كسی می‌داند كه این واژه از حوزه دینی مسیحیت به دنیای كسب‌وكار وارد شده است. پطرس مقدس در انجیل فهرستی از فره‌مندیهای روح‌القدس را برمی‌شمارد كه مسیحیان نیز می‌توانند آنها را دارا شوند. در فهرست پطرس مقدس، «رهبری خوب» و توان «خوب سخن گفتن» هم از فضیلت‌های مورد نظر است.
 البته، از دوران پطرس مقدس تاكنون، معنای فره‌مندی دگرگونی‌هایی یافته، ولی بر گرد دارندة آن (یا كسی كه چنان وانمود شده) همچنان هاله‌ای از تقدس و حتی پرستش وجود دارد. امروزه، فـره‌مندی به دسته‌ای از ویژگی‌ها در یك فرد اطلاق می‌شود كه هیبت و فرمانبرداری از او را فراهم می‌آورد. جفری گارتِن Jeffrey Garten رییس دانشكده مدیریت دانشگاه ییل، در كتاب خود «اندیشه‌های یك مدیرعامل» تاثیر افراد فـره‌مند بر دیگران را در گزارش نخستین دیدارش با مایكل آرمسترانگ Michael Armstrong (مدیرعامل كنونی اِی.تی.اند.تی AT&T) به‌زیبایی بیان داشته و می‌گوید: « پرتوی از اعتماد، همدلی و نیروی یك سیاستمدار شایسته را بر شما می‌افكند. اگر من یك تهیه‌كننده سینما بودم و به دنبال مدیرعاملی برای عهده‌دار شدن كارگردانی نقش‌ها، بی‌تردید این كار را بر عهدة مایكل آرمسترانگ می‌نهادم.»
انصراف از نظر