گروه محصولات

عنوان مقاله: مديريت عمومي: نظریه شركت شما چيست؟

گزيده مديريت 145

به‌جاي مزيت رقابتي، بر رشد ارزش‌آفرین تمركز کنید.

By Todd Zenger
نوشته: تاد زنگر
ترجمه: رامک فداییان

اگر از مديران بخواهيد راهبرد را تعريف كنند، احتمالا بيش‌ترشان چنين تعريفي ارائه مي‏دهند: راهبرد شامل كشف و هدف‏گيري بازارهاي جذاب و سپس، ایجاد جایگاه‌هایی‏ است كه مزيت رقابتي پايدار در خود نهان دارند. شركت‏ها اين جایگاه‌‏ها را به‏واسطه پيكربندي و چيدمان منابع و فعاليت‏ها كسب مي‏كنند تا ارزشي منحصربه‌فرد يا ارزشي متعارف با هزينه‏اي بسيار پایین به مشتريان ارائه دهند. اين ديدگاه از راهبرد همان‏ است كه در دوره‏هاي دانشکده‌های كسب‏وكار در سراسر دنيا تدريس مي‏شود

نويسنده معتقد است، متاسفانه سرمايه‏گذاران به مديران ارشد براي اشغال و دفاع از جایگاه‌‏هاي بازار ارج نمي‏نهند. بازارهاي سهام مملو از شركت‏هايي با جایگاه‌‏هاي قدرتمند و قیمت سهام کم‌رشد هستند. استمرار بازده مالي گذشته، حتا اگر بسيار قابل‌توجه باشد نيز موجب افزايش چشمگيري در قيمت سهام نمي‏شود. شگفتی‏هاي مثبت امروز بايد ارزشي بيش از شگفتی‏هاي ديروز داشته باشد.

زنگر معتقد است آزاردهنده‏ترين چالش راهبردي يك مدير نه کسب يا پايدار‏سازي مزيت رقابتي، بلكه استمرار ارزش‌آفرینی است. وي «نظریه سازمان» را ارائه مي‏دهد كه نشان می‌دهد يك شركت دقيقا چگونه به ارزش دست يابد. او با مروري بر تاريخچه دیسنی و اپل، تقویت‌کننده‌های نظریه سازمان را شرح مي‏دهد و نشان می‌دهد نظریه سازمان چه نقشی در انتخاب گزينه‏هاي راهبردي دارد و يادآور مي‏شود چه روي خواهد داد اگر يك شركت بينش نسبت به نظریه خود را به دست فراموشي بسپارد.

انصراف از نظر