گروه محصولات

عنوان مقاله: نجات يك نام تجاري رو به اضمحلال

گزيده مديريت 10

By Mannie Jackson

نوشته: مانی جکسون

ترجمه: غلامحسين خانقائي

در سال 1992، هارلم گلوب‌تروترز در حال انقراض بود. ولي ماني جكسون، يكي از مديران شركت هاني‌ول و بازيكن سابق گلوب‌تروترز، معتقد بود كه اين نام تجاري هنوز بعد از 75 سال براي مردم ارزشمند است. او به منظور تبديل اين مقبوليت گسترده نام تجاري به درآمد مالي، به خريد گلوب‌تروترز اقدام كرد.

 جكسون توضيح مي‌دهد كه چگونه در اوت 1993 براي انحلال تيم و جايگزيني آن با يك سازمان فروشنده كالاهاي گلوب‌تروترز به خريد آن اقدام كرد. ولي برنامه‌هاي وي در اولين ملاقاتش با اعضاي تيم و نگاه كردن به چشمان بعضي از بازيكنان قبلي گلوب‌تروترز تغيير كرد. او به جاي اينكه از انحلال تيم صحبت كند، از ايجاد يك تيم رقابتي، خلق گروهي كه به خاطر كمك به سازمانهاي خيريه مشهور شود و بازيكناني كه بيشتر با بچه‌ها كار كنند و نوسازي موسسه به نحوي كه با كيفيت بالا اداره شود، سخن گفت. بازيكنان به او اعتقاد پيدا كردند و به دنبال آن، تماشاگران و مديران سالن‌ها نيز به تدريج، ولي با ايمان، حرف‌هاي او را پذيرفتند.
 به مرور كه آشنايي مجدد جكسون با امور موسسه بيشتر مي‌شد، دريافت كه اداره‌كنندگان شركت احترام كافي براي بازيكنان، محصول و مشتريان قائل نيستند، به منظور نجات نام تجاري گلوب‌تروترز، جكسون به پياده كردن سه اصل عملياتي كه در طول ساليان دراز كار خود در هاني‌ول در ذهن داشت، اقدام كرد. نخست اينكه، گلوب‌تروترز بايد به منظور متناسب شدن با شرايط روز بازآفريني شود؛ دومين اصل اينكه بايد به مشتريان نشان داده مي‌شد كه شركت به واقع براي آنها اهميت قائل است و سوم اينكه، سازمان موسسه بايد بر مبناي اصل مسئوليت شكل بگيرد. اجراي اين اصول و رسيدن به اهداف مورد نظر آسان نبود، ولي با تمركز بر ارائه بازي بسكتبال در سطح عالي، برقراري روابط شغلي خوب و اصرار بر مسئوليت‌پذيري در سازمان، جكسون موفق شد تا درآمد، سود و حضور گلوب‌تروترز را به صورت فوق‌العاده افزايش دهد.a
انصراف از نظر