گروه محصولات

عنوان مقاله: نجات از مهلكه مدیرعامل جدید

گزيده مديريت 72

By Kevin P. Coyne/ Edward J. Coyne, Sr

نوشته: كِوين كوين و ادوارد كوين

ترجمه: دكتر مريم شريفيان ثانی

حدود پنجاه درصد از بزرگ‌ترین شركت‌های آمریكایی در چهار سال آینده یك مدیرعامل جدید خواهند داشت: شركت شما می‌تواند به‌راحتی بعدی باشد. مدیران‌ ارشد می‌دانند كه تغییر مدیرعامل به معنای آن است كه در معرض دوره‌ای از اخراج‌ها، جابه‌جایی‌های درون‌سازمانی و سایر تغییرات شغلی ناخوشایندی قرار می‌گیرند. وقتی موقعیت‌ شغلی شما به‌ناگهان به دیدگاه‌های شخصی بستگی پیدا می‌كند كه او را نمی‌شناسید، چه‌قدر باید نگران باشید؟

 بر اساس نظر نویسندگان مقاله، خیلی. آن‌ها نرخ جابه‌جایی مدیران‌عامل هزار شركت برتر ایالات‌متحده را بین سال‌های 2002 تا 2004 بررسی كرده‌اند و با بیش از ده‌ها مدیر‌عامل كه هر كدام حداقل مسئولیت اداره سازمانی خیلی بزرگ را در مقام مدیریت عالی به‌عهده داشته‌اند، مصاحبه كردند. مطالعه آن‌ها نشان داد وقتی مدیرعاملی جدید مسئولیت را به‌عهده می‌گیرد، احتمال خیلی زیادی وجود دارد كه بقیه مدیران ارشد به بیرون سازمان رانده شوند. آن‌هایی كه سازمان را ترك می‌كنند، اغلب كارشان به كسب موقعیت شغلی پایین‌تر در شركتی جدید، كار در شركتی كوچك‌تر یا كلاً بازنشستگی ختم می‌شود. با این وجود، همه خبرها تلخ و ناگوار نیستند. مصاحبه‌شوندگان رهنمودهایی را در مورد چگونگی ایجاد تاثیر مثبت و به‌حداكثررساندن شانس خود برای بقا و موفقیت در نظام جدید ارائه می‌دهند.
 بعضی از این رهنمودها ممكن است شما را شگفت‌زده سازند. به‌طور مثال، مدیرعاملی خاطرنشان ساخت: «مدیران نمی‌دانند مدیرعامل جدید در روز اول كارش تا چه حد به دنبال یارگیری است. متعجبم كه چه‌قدر تعداد افرادی كه می‌آیند و می‌گویند، می‌خواهیم كمك كنیم، ممكن است بی‌عیب نباشیم، اما چشم‌انداز شما را می‌پذیریم و از آن حمایت می‌كنیم، كم است.» توصیه‌های دیگر، بینشی‌تر هستند، مانند آشنایی با سبك‌ كاری مدیرعامل جدید، درك دستوركار او، كمك‌ به او برای دستیابی به نتایج اجرایی مثبت (و سریع) و درخشش در موقعیت جدید شغلی خود.
نویسندگان تاكید می‌كنند، در كنار دلشوره‌های ناگزیر، فرصت‌هایی هم همراه هستند. چه بخواهید موقعیت شغلی خود را در داخل شركت تغییر دهید و چه به‌دنبال كسب رضایت در جای دیگری باشید، نكته اصلی، تصمیم‌گیری درباره كاری است كه باید انجام دهید و سپس انجام درست آن.
انصراف از نظر