گروه محصولات

عنوان مقاله: نادان های محبـوب ، دانا‌های منفور و شكل گیری شبكه های اجتماعی

گزيده مديريت 50

By Tiziana Casciaro/ Miguel Sousa Lobo

نوشته: تیزیانا کاسیارو و میگوئل سوزالوبو

ترجمه: دکتر محمدحسین بنی اسدی و یاسمین بنی اسدی

هنگام نیاز، مردم سراغ كسانی می‏روند كه قادرند كار را به بهترین وجه انجام دهند. صحیح است؟ نه متاسفانه اشتباه است. پژوهش‏های جدید نشان می‏دهند در بیش‌تر اوقات، اساس انتخاب شركای همكار نه توانمندی كه محبوبیت آن‌هاست.

 نویسندگان مقاله با استفاده از مطالعات خود (كه ده‌هزار رابطه كاری را در پنج سازمان دربر می‏گیرد) شركای همكار را در چهار شخصیت ایده‏آل طبقه‏بندی كرده‏اند: گستاخ توانمند كه دانش گسترده‏ای دارد، ولی خوشایند نیست؛ ابله دوست‌داشتنی كه زیاد نمی‏داند، ولی باصفا و خوشایند است؛ ستاره محبوب كه هم دانا و هم دوست‌داشتنی است؛ گستاخ نادان كه وضعش بدیهی است و نیاز به توضیح ندارد.
 البته همه دوست دارند با ستاره‌ای محبوب كار كنند نه با گستاخی ناتوان و نادان. جالب‌تر آن است كه مردم ترجیح می‏دهند با یك ابله دوست‌داشتنی كار كنند تا با یك گستاخ دانشمند و توانمند. هر دو حالت مذكور نشانگر فرصت‏های ازدست‌‌رفته‏ برای سازمان هستند، چون آثار مهمی بر سازمان‌ها برجا می‌گذارند.
از آن‌جایی كه نادان‏های محبوب مورد علاقه افراد بسیاری‏ هستند، می‏توانند نقش پلی را بر شكاف بین گروه‌های متنوع ایفا كنند، گروه‌هایی كه در حالت عادی تعاملی بین آن‌ها صورت نمی‏گیرد. اما كسب مهارت شبكه‏ای آن‌ها اغلب به قیمت «عملكرد شغلی» آن‌ها حاصل می‌شود كه خود می‏تواند این كاركنان را مورد بی‏مهری قرار داده و هنگام كوچك‏سازی سازمان آسیب‏پذیر سازد. برای بهترین بهره، مدیران باید این افراد را حمایت كرده و در سمت‏هایی قرار دهند كه استعداد «پل‌سازی» آن‌ها تلف نشود.
در مورد گستاخان دانا به علت این‌كه دیگران نمی‏توانند آنان را تحمل كنند، تخصص و مهارت‌شان مورد استفاده كامل قرار نمی‏گیرد. ولی بسیاری از آن‌ها را می‌توان با تربیت و مراقبت لازم تحت نظر مربی یا مسئول‌دانستن در برابر رفتار بدشان، اجتماعی ساخت. شاید بقیه آن‌ها نیازمند آن باشند كه مهارت‏ها و توانایی‏های خود را به‌صورت فردی و جداگانه نشان دهند.
 

جالب آن‌كه مدیران به ارتقای كسانی كه محبوب‏اند و تغییر كسانی كه منفورند محدود نمی‏شوند. آنان قادرند شرایطی ایجاد كنند كه افراد فارغ از ویژگی‏های شخصی، آمادگی بیش‌تری برای مهرورزی پیدا كنند.

انصراف از نظر