گروه محصولات

عنوان مقاله: میزگرد : معایب نظام جبران خدمات مدیران

گزيده مديريت 26

ترجمه: مهندس فضل اله اميني

سودی كه قرار بوده مدیران گران‌قیمت ایجاد كنند، بر باد رفته و گمان نمی‌رود به این زودی‌ها هم تحقق یابد. شمار زیادی از مدیران ارشد با شركت‌های تابعه به مثابه ماشین‌های پرداخت پول رفتار كرده و میلیون‌ها دلار از پول شركت‌ها را نوش‌جان كرده‌اند. بسیار به‌سختی می‌توان باور كرد كه این همه پول در برابر دیدگان مدیران، آنها را وسوسه نكند.

 نظام پرداخت دستمزد و جبران خدمات مدیران به چه آفت‌هایی دچار شده و چگونه می‌توان از آن آفت‌زدایی كرد؟ هاروارد بیزنس ریویو و كانون حاكمیت شركت‌ها وابسته به دانشگاه دلاوِیر، میزگردی با حضور كارشناسان حقوق و دستمزد برگزار كردند. 12 نفر شركت‌كنندگان كه مركب از مدیران‌عامل، سرمایه‌گذاران، كارشناسان و مشاوران و یك قاضی ارشد بودند، بحث‌ها و دیدگاه‌های متنوعی را مطرح كردند.
گفت‌وگو با بحث دربارة شیوه همسو كردن علایق مدیران ارشد با منافع بلندمدت شركت‌ها آغاز شد. در این بحث‌ها دربارة چندوچون و مزایای نسبی واگذاری برگه‌های اختیار خرید سهام، در مقایسه با اعطای سهم اظهار‌نظر شد. سپس، بحث ادامه یافت و مقولاتی چون اعمال حاكمیت در شركت‌ها و سود و ارزش شركت‌ها را نیز در بر گرفت. ادوارد وولارد، مدیرعامل پیشین شركت‌ دوپانت گفت: «علت اصلی افزایش سالانه دستمزد مدیران این است كه بیشتر هیات‌‌های مدیره می‌خواهند نام مدیرعامل آنها در صدر فهرست مدیران برجسته قرار گیرد.» جو بچِلدر، كارشناس حقوقی دستمزد، معتقد بود تنظیم شیوه پرداخت دستمزد مدیران به شكلی كه میزان خطر‌پذیری آنها را كاهش دهد، خطرساز است. این میزگرد یكی از پرشورترین میزگردهایی بوده كه تاكنون دربارة یكی از مهم‌ترین مقولات دنیای كسب‌وكار تشكیل شده است.
انصراف از نظر