گروه محصولات

عنوان مقاله: موردکاوی : گره توسعه و نوآوری در سازمان های ایرانی

گزيده مديريت 80

نوشته: محمد چینی فروشان

آقای نوپرور به دفتر بزرگی که برای او در محل کار جدیدش مهیا کرده بودند، وارد شد. شال و پالتویش را به‌طور مرتب به رخت‌آویز گوشه اتاق آویزان كرد. تقریباً یک ماه می‌شد کار در شرکت تاپ را شروع کرده بود. برای تعویض هوا، پنجره سراسری را باز كرد و نفس عمیقی در هوای تازه صبحگاهی كشید. به كوه‌های بلند و پوشیده از برف كه در دورها در نور كم‌رمق خورشید زمستانی می‌درخشیدند، خیره شد و با خود فكر كرد: «درست است كه من از یك شركت معتبر خارجی منفك شده و به این شركت داخلی آمده‌ام اما نباید نكات مثبت این جا را نیز از یاد ببرم. از یک طرف ورود من به این شركت همراه با ارتقای شغلی بوده و با سمت مدیر طراحی و مهندسی مشغول به کار شده‌ام و از طرف دیگر از نظر شخصی برای من بسیار مهم است كه در این‌جا برای بزرگ‌ترین شرکت وطنی در زمینه تولید لوازم خانگی فعال هستم. این فرصت باعث می‌شود بتوانم تمام دانش، تجربه و تخصص خود را برای یك شركت ایرانی به‌كار برده و شاید نقش موثری در بهبود وضعیت نه چندان مناسب مالی و اقتصادی این شركت و انبوه كاركنانش داشته باشم.» حالا دیگر هوای سرد بیرون به داخل دفتر نفوذ كرده بود. نوپرور پنجره را بست و به فكرش ادامه داد: «به‌علاوه این‌جا هنوز بسیار بكر است و جای كار زیادی دارد. من که همیشه در آرزوی فرصتی بودم تا بتوانم توانمندی‌های خودم را برای وطنم به خدمت گیرم، در این‌جا امکان به‌کارگیری آن‌ها را به بهترین صورت خواهم داشت.»

 هر چند نوپرور در مدت این یك ماه متوجه تفاوت بسیار زیاد شرایط با شرکت قبلی خود شده بود، اما هر روز صبح با خود عهد می‌کرد ناامیدی را كنار گذاشته و كمر همت جهت ایجاد و ساماندهی یك مركز فعال و پویای طراحی و مهندسی ببندد. او به‌خوبی درك كرده بود مشكل كارخانه‌های ایرانی در تحقیق و توسعه ضعیف، عدم سرمایه‌گذاری در خلاقیت و نوآوری، فقدان تعاملات ضروری بین واحد طراحی و مهندسی با سایر واحدهای سازمان مانند بازاریابی و فروش و هم‌چنین برقرار نکردن یک ارتباط منسجم فنی و مشاركت‌های علمی با مراكز تحقیق، توسعه و طراحی معتبر داخلی و خارجی است. اكنون او پس از سال‌ها تجربه كار در یك شركت بین‌المللی می‌دانست شرایط جهانی به‌گونه‌ای‌ است كه یك شركت تولیدی جهت حفظ موقعیت خود در بازار رقابتی ‌بایستی بتواند فضای ارتباطی مناسبی بین طراحان، مهندسین محصول، کارشناسان بازاریابی و فروش و مشاورین داخلی و خارجی فراهم آورد و در سطح ملی و جهانی شركای خود را در زمینه‌های نوآوری و طراحی بیابد و با آن‌ها به‌طور مشترك در قالب پروژه‌های گروهی كار كند. امروزه چرخه عمر محصولات چندان کوتاه شده که چنان‌چه شركتی بخواهد تنها با توان واحد طراحی و مهندسی خود و بدون شریک‌کردن کل سازمان در این فرایند و استفاده از مراکز مرتبط داخلی و خارجی جوابگوی نیاز روزافزون بازار باشد، به‌سرعت از گردونه رقابت حذف خواهد شد.
انصراف از نظر