by Bronwyn Fryer
نوشته: برانوین فرایر
ترجمه: سارا پنجی زاده
آستریگو دچار دردسر شده است. برآورد سود این فروشگاه زنجیرهای لوازم خانگی بهشدت پایین آمده و فروش آن رو به كاهش است. بهنظر میرسد كاهش ده درصدی نیروی كار تنها راهحل باشد. اما تعدیل نیرو میزان تعهد بلندمدت این شركت خردهفروشی را نسبت به كاركنانش و نیز توانایی عرضه خدمات مشهورش به مشتریان را كم میكند. استفاده از نقدینگی ذخیره شده برای تملكهای راهبردی نیز با ارزشهای شركت سازگاری ندارد. مدیرعامل چه باید بكند؟
لارنس استایبل و مارین پیبادی، مشاورین هیاتمدیره، از شركت استای بل پیبادی لینكلنشایر، پیشنهاد میكنند آستریگو از سرگذشت مك دونالدز درس بگیرد و تصمیمش را مبنی بر متمركز شدن بر منافع سهامداران بلندمدت اعلام كند. این اقدام چارچوبی را ایجاد میكند كه به مدیریت كمك میكند با وضوح و انعطافپذیری بیشتری در مورد موضوعات تاكتیكی تصمیم بگیرد. سپس شركت خواهد توانست از نقدینگی خود بهمنظور صرف اندكی زمان بیشتر برای بررسی گزینههای موجود استفاده كند. اگر آستریگو ناگزیر از تعدیل نیروست، روش «هر كه آخر آمده اول میرود» كمترین هزینه را بهبار خواهد آورد.
یورگن دورمان كه خود پیشتر مدیرعامل بوده، چالش پیشروی آستریگو را بهخوبی میشناسد. زمانی كه او مسئولیت اِی.بی.بی را بهعهده گرفت، این شركت بهشدت گرفتار بحران بود. دورمان پس از دگرگونكردن كمیته مدیریت، بهشخصه با همه 180هزار كارمندش ارتباط برقرار كرد تا از ایشان كمك بگیرد. پاسخهای آنان و ایدههایشان 6/1میلیارد دلار صرفهجویی در هزینهها بهبار آورد و شركت را نجات داد.
رابرت ساتن، استاد مدیریت، عقیده دارد شمار بسیاری از مدیرانعامل میپندارند تعدیل نیرو بهترین روش كاهش هزینه است. آنان عواملی از قبیل مدت زمانی كه طول میكشد تا صرفهجوییهای حاصل از كاهش نیروی انسانی بر اقتصاد شركت اثر بگذارد، هزینه گزینش و حفظ افراد جدید پس از بهبودی وضعیت شركت یا آسیب وارده به روحیه و بازدهی كاركنان را در نظر نمیگیرند. اعضای كمیته مدیریت آستریگو باید گزینههایی مانند كاهش حقوق، كاهش مزایا، نپرداختن حقوق در ازای تعطیلات یا مرخصیها یا مشوقهایی برای خروج داوطلبانه را هم بررسی كند. اگر تعدیل نیرو گریزناپذیر است، آستریگو باید بهسرعت آن را انجام دهد و اخراج ده درصد جدیدترین كاركنان، بدترین رویكرد ممكن است...