گروه محصولات

عنوان مقاله: موردكاوی : چاره ای كن . ممكن است فاجعه به بار آورد

گزيده مديريت 31

By Eileen Roche

نوشته: آیلین روش

ترجمه: محمدرضا وزيرزاده

لین تابور، مدیر تكنولوژی اطلاعات در شركت معظم تولیدی ام.ام.آی دارای یك تیم عالی است. همه افراد گروه سخت‌كوش و ساعی هستند، اما در این میان، ماكس دایر استثناست. ماكس یك برنامه‌نویس زبردست است، ولی در برقراری روابط شخصی با دیگران به‌هیچ‌وجه مهارت ندارد. وی آن‌چنان در این باره ناشیانه عمل می‌كند كه سه سال پیش، كاركنان شركت به سبب روحیه عدم همكاری و ستیزه‌جویی وی، نزد لین شكایت بردند و او ناچار شد در پست سازمانی ماكس تجدید‌نظر كند.

 

از آن زمان تاكنون، ماكس با پشتكار و اضافه‌كاری، چهره مطلوبی از خود نشان داده است. اما اخیراً همكاران ماكس متوجه تغییر حال مجدد وی شده‌اند. درست است كه پس از یك موج اخراج كاركنان اضافی، همگان در ام.ام.آی تا حدودی عصبی بودند، ولی رفتار ماكس پیش از بقیه نگران‌كننده و اضطراب‌آمیز به نظر می‌رسید. از سوی دیگر، گزارشاتی كه در مورد یك فقره تیرانداری در محل كار در ایالت سیاتل رسیده بود، در صدر اخبار قرار گرفت. یكی از خانم‌های كارمند موسوم به پِیگ متوجه شد كه ماكس هنگام مكالمه تلفنی فریاد می‌كشد و یك نفر دیگر یعنی جورج دریافت كه كه ماكس گواهی‌نامه مركز آموزش تیراندازی را در دفتر كار خود نصب كرده و نیكول هم كه همواره پیش‌بینی می‌كرد تمام كاركنان سرنوشتی به جز قربانی‌شدن در رویدادهای خشونت‌بار محیط‌های كاری نخواهند داشت، مایل بود بداند لین برای تضمین امنیت آنان چه اقدامی كرده است؟

 لین در گفت‌وگو با ماكس دریافت كه وی تصور می‌كند كاركنان شركت درصدد خالی كردن زیرپای او و پاپوش دوختن برایش هستند. در حقیقت، ماكس به‌شخصه معتقد بود شباهت كاملی به یك فرد عصبی و خشمگین یافته است. اما لین در مورد ماكس كه در نهایت برخی افراد دیگر را تلویحاً تهدید كرده بود، چه كار می‌توانست انجام دهد؟
 پنج صاحب‌نظر، یعنی جیمز آلن فاكس، استاد حقوق جنایی در دانشگاه شمال‌شرق، استیو كافر، یكی از موسسین انستیتوی تحقیقات خشونت در محیط كار و خانم‌ها، كریستین پیرسون استاد مدیریت در ناندربرد و كریستین یوراث، استاد مدیریت و منشی سازمانی در مكتب كسب‌وكار دانشگاه كالیفرنیای جنوبی و نیز رونالد شوتن، رییس خدمات حقوقی و روان‌شناسی در بیمارستان عمومی ماساچوستز، در این موردكاوی فرضی، شركت جسته و اندرزهای گران‌بهای خود را ابراز داشته‌اند.
انصراف از نظر