گروه محصولات

عنوان مقاله: موردكاوی : خواص یا عوام

گزيده مديريت 49

By Ldalene F. Kesner/ Rochney Walters

نوشته: ايدالين كسنر و راكني والترز

ترجمه :  محسن وارثي

جیم هارگروو، مدیر بازاریابی شركت 820 میلیون دلاری غذاهای دریایی نپتون، هفته بدی را سپری می‌كند. نپتون باكلاس‌ترین شركت در این صنعت بیست‌میلیارددلاری است و هر چه در توان دارد می‌كند تا وجهه ممتاز خود را میان مشتریان حفظ كند. اما سرمایه‌گذاری اخیر نپتون در پیشرفته‌ترین كشتی‌های یخچال‌دار صیادی، همراه با مقررات جدید ماهی‌گیری، منجر به صید ماهی بیش‌تری شده است. گر چه تقاضا در بالاترین سطح قرار دارد، اما شركت با مازاد موجودی انبار مواجه شده و راه گریزی هم متصور نیست.

 

رییس بخش فروش نپتون، ریتا سانچز، دو راهبرد پیش نهاده كه به‌زعم هارگروو وجهه ممتاز شركت را ضایع می‌سازند: كاهش قیمت‌ها یا عرضه محصول با نام‌تجاری جدید در یك بازار انبوه. تعداد اندكی از مدیران شركت با كاهش قیمت موافق هستند، اما روشن است سانچز در پیشنهادش مبنی بر عرضه محصولی ارزان‌قیمت به نكته‌ای رسیده است. نگرانی در مورد اعتبار به كنار، هارگروو بیم آن دارد كه محصول ارزان‌قیمت، حجم و درآمد فروش محصولات ممتاز شركت را كم كند و مخالفت انجمن پرقدرت تولیدكنندگان غذاهای دریایی را برانگیزد. او چگونه می‌تواند دیگران را نیز نسبت به این خطر هشیار سازد؟

اظهارنظركنندگان درباره این موردكاوی عبارتند از دان شولمن، مدیرعامل ویرجین موبایل، ارائه‌كننده خدمات ارسال صدا و اطلاعات به‌صورت بی‌سیم؛ دیپك جِین، استاد بازاریابی و رییس مدرسه مدیریت كلوگ دانشگاه نورث‌وسترن؛ اسكار دولارنتا، رییس و الكساندر بولن، مدیرعامل شركت اسكار دولارنتا، سازنده كالاهای لوكس؛ توماس ناگل، رییس شركت مشاوره مدیریت استراتژیك پرایسینگ گروپ كه در قیمت‌گذاری تخصص دارد.
انصراف از نظر