By Phil Bodrock
نوشته: فیل بادراک
ترجمه: محسن وارثی
شركت «راهحلهای راهبرد مشتری»، طراح سیستمهای انجام سفارش، با یك باجگیری مواجه شده است. ششماه پس از راهاندازی یك مركز تولید نرمافزار در كییف، دیوانسالاران محلی میگویند شركت تمامی برگههای مالیاتی را كه باید، ثبت رسمی نكرده است. افزون بر این، مقامات مالیاتی اوكراین مدعی هستند شركت یادشده مالیاتهای عقبافتادهای را نیز بدهكار است. ژوك جا خورده است. او و همكارانش تمام كارها را طبق قوانین انجام دادهاند.
این نخستین بار نیست كه ژوك در اوكراین با مشكل مواجه شده است. در جریان تاسیس و راهاندازی مركز تولید، یك موسسه مخابراتی دولتی گرفتن خطوط تلفن مورد نیاز شركت را برای ژوك دشوار كرده بود. مدیر ارشد مركز مخابرات، واسیل فئودوروویچ میلوفینكو به ژوك گفته است، نصب خطوط در دفترش سه سال طول میكشد، اما اضافه كرده در مقابل مبلغی معین، خطوط تلفن هفته بعد دایر خواهند شد.
حتی اگر رشوهخواری و فساد لگامگسیخته در اوكراین مسلم شود، ژوك كماكان نمیخواهد از این كشور بیرون رود. او كه اوكراینیتبار است، رویای كمك به نوینسازی این كشور را در سر میپروراند. با پرداخت حقوقی بیش از آنچه برنامهنویسانش میتوانند در شركتهای بومی بهدست آورند، او امیدوار است سطح معیشت آنان را آنقدر بالا ببرد كه بدون نیاز به تعویض كالا با كالا، ساعتها ایستادن در صفها یا داشتن كار دوم، استطاعت سه وعده غذا در روز را داشته باشند. با وجود این، مطمئن نیست بهخاطر خوبی بیشتر بتواند اصول خود را زیر پا بگذارد.
آیا شركت مورد بحث باید به مقامات مالیاتی اوكراین رشوه بدهد؟ كسانی كه در باب این موردكاوی خیالی اظهارنظر میكنند عبارتند از: آلن بوكمن، رییس هیاتمدیره و مدیرعامل شركت فلوئور كورپوریشن؛ رافائل دیتلّا، استاد مدرسه بازرگانی هاروارد؛ توماس دانفی، استاد مسئولیت اجتماعی و مطالعات حقوقی در مدرسه بازرگانی وارتون دانشگاه پنسیلوانیا و بوزیدار یلیچ، وزیر پیشین مالیه و اقتصاد صربستان.