گروه محصولات

عنوان مقاله: مهندسی معکوس ماشین نوآوری گوگل

گزيده مديريت 84

By Bala Iyer and Thomas DavenPort

نوشته: بالا آیر

ترجمه: عاطفه پاشازاده

حتی در بین‌ شرکت‌های اینترنتی، گوگل به‌عنوان سازمانی که با هدف موفقیت سریع و نوآوری مفرط طراحی شده متمایز از سایرین است. بیش‌تر فعالیت شرکت ریشه در زیرساخت فناوری شگفت‌انگیز آن دارد، اما فناوری و راهبرد در گوگل جدایی‌ناپذیر و به‌ یک اندازه بر یک‌دیگر اثرگذار هستند. در نتیجه، نمی‌توان گفت آیا فناوری شالوده راهبرد است یا راهبرد جوهره فناوری. هرچه که باشد، آیر و داونپورت از مدرسه بابسون معتقدند گوگل به‌عنوان

نماد اقدام مدیریت در عصر اینترنت وارث شرکت‌هایی مثل جنرال‌الکتریک و آی.‌بی.‌ام خواهد بود.

 گوگل میلیاردها دلار خرج خلق بستر عملیاتی مبتنی‌ بر اینترنت و توسعه فناوری انحصاری کرده که به آن اجازه می‌دهد خدمات جدید خود یا شرکا را به‌سرعت توسعه داده و معرفی کند. گوگل به‌عنوان مالک و گرداننده اکوسیستم نوآوری خود می‌تواند تکامل بستر را کنترل کرده و درصد بیش‌تری از ارزش خلق‌شده را طلب کند. چون همه معاملات در بستر گوگل انجام می‌شوند، پس به اطلاعات مربوط به محصولات فرعی دسترسی داشته و همواره از آن‌ها آگاه است. به‌علاوه، مرکز همه جریان‌های درآمدی بالقوه است.
 گوگل علاوه بر فناوری ویژه نوآوری، یک راهبرد سازمانی و فرهنگی خاص دارد که به شرکت در جذب بهترین نخبگان و حفظ کارایی آنان کمک می‌کند. برای مثال، گوگل، نوآوری را در شرح شغل گنجانده و فرسایش را از فرایند توسعه حذف کرده و شکست و آشوب را ترویج می‌کند.
گرچه تقلید بخشی از موفقیت گوگل به‌عنوان یک نوآور دشوار و پرهزینه است، ولی بخش‌های زیادی هم وجود دارد که سایر شرکت‌ها می‌توانند در پیش گیرند و از آن‌ها منتفع شوند.
انصراف از نظر