گروه محصولات

عنوان مقاله: منابع سازمان مبنای مزیت رقابتی

گزيده مديريت 87

By David Collis/ Cynthia Montgomery

نوشته: ديويد كاليس و سينتيا مونتگومری

ترجمه: سارا پنجی زاده

چگونه راهبردی سودآور را خلق و حفظ می‏کنید؟ رویکردهای بسیاری توجه مدیران را به درون متمرکز کرده‌ و آن‌ها را به ایجاد مجموعه‌ای منحصربه‏فرد از منابع و ‏‏قابلیت‌های شرکتی ترغیب کرده‏اند. اما در عمل و اغلب، شناسایی و ایجاد شایستگی محوری به یك تمرین اعتمادبه‏نفس بی‌آزار مبدل می‏شود. کالیس و مونتگمری، از مدرسه بازرگانی ‌هاروارد، شرح می‏دهند که چگونه منابع یك شرکت در محیطی پویا و رقابتی، محرك عملکرد آن می‌شوند و چارچوبی به‌دست می‏دهند که از دو راه، تفکر راهبردی را به‌پیش می‏برد. دیدگاه منبع‌مدار از شرکت، شامل مجموعه‌ای از‏ آزمون‌های بازار دقیق و كاربردی است که می‏تواند تعیین کند آیا منابع شرکتی به‌راستی آن‌‏قدر ارزشمند هستند که مبنای راهبرد قرار گیرند؟ و آن رویکرد بازار را با بینش‏های پیشین در مورد رقابت و ساختار صنعت تلفیق می‌كند. مكانی هم که شرکت برای رقابت خود برمی‏گزیند به اندازه منابع آن در تضمین سودآوری نقش تعیین‏کننده دارد.

نویسندگان مقاله با استفاده از اصطلاحات مدیریتی شفاف توضیح می‌دهند که چرا سودآوری برخی رقبا بیش‌تر از دیگران است، چگونه می‏توان مفهوم شایستگی محوری را در عمل پیاده کرد و چگونه می‌شود راهبردهای تنوع‏بخشی معقول ایجاد كرد. آن‌ها برای نشان‌دادن قدرت راهبردهای منبع‌مدار، سازمان‌های بسیاری از جمله دیسنی، کوپر، شارپ و نیوول را مثال می‌زنند که توانسته‏اند از منابع شرکتی برای ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در سطح واحد کسب‏وکار استفاده کرده و نیز از جذابیت بازارهایی بهره‏مند شوند که در آن‌ها رقابت می‏کنند.
انصراف از نظر