By David Collis/ Cynthia Montgomery
نوشته: ديويد كاليس و سينتيا مونتگومری
ترجمه: سارا پنجی زاده
چگونه راهبردی سودآور را خلق و حفظ میکنید؟ رویکردهای بسیاری توجه مدیران را به درون متمرکز کرده و آنها را به ایجاد مجموعهای منحصربهفرد از منابع و قابلیتهای شرکتی ترغیب کردهاند. اما در عمل و اغلب، شناسایی و ایجاد شایستگی محوری به یك تمرین اعتمادبهنفس بیآزار مبدل میشود. کالیس و مونتگمری، از مدرسه بازرگانی هاروارد، شرح میدهند که چگونه منابع یك شرکت در محیطی پویا و رقابتی، محرك عملکرد آن میشوند و چارچوبی بهدست میدهند که از دو راه، تفکر راهبردی را بهپیش میبرد. دیدگاه منبعمدار از شرکت، شامل مجموعهای از آزمونهای بازار دقیق و كاربردی است که میتواند تعیین کند آیا منابع شرکتی بهراستی آنقدر ارزشمند هستند که مبنای راهبرد قرار گیرند؟ و آن رویکرد بازار را با بینشهای پیشین در مورد رقابت و ساختار صنعت تلفیق میكند. مكانی هم که شرکت برای رقابت خود برمیگزیند به اندازه منابع آن در تضمین سودآوری نقش تعیینکننده دارد.