نوشته: فریدون مصباحی داریان
قبل از اینکه دانه را بکارید به گلدان مناسب فکر کنید!
در دنیای رقابتی کنونی داراییهای ملموس دیگر نمیتوانند تعیین کننده اصلی مزیت رقابتی پایدار باشند، چرا که مزیت رقابتی پایدار اصولا به داراییها و توانمندیهایی نیاز دارد که 4 ویژگی کلیدی داشته باشد :
1) توانمندیها و داراییهایی که از دید رقابت ارزشمند باشند.
2) توانمندیها و داراییهایی که نادر باشند.
3) توانمندیها و داراییهایی که با هزینهای بالا قابل کپی برداری باشند.
4) توانمندیها و داراییهایی که جایگزین پذیر نباشند.
بر همین اساس میتوان درک کرد که داراییهایی همچون زیرساختهای تولید، توزیع و میزان سرمایه دیگر نمیتوانند این ویژگیها را داشته باشند. بهطور مثال بسیاری از تکنولوژیهای تولیدی امروزه دارای دسترس عام میباشند و حتی اگر هم تحت لیسانس باشند، به راحتی میتوان از شرکتهای مربوطه آنها را تهیه نمود. هر چند توسعه تکنولوژی در واحد تحقیق و توسعه میتواند تا حدودی ویژگیهای فوق را تامین نماید، ولی در کل کسب تکنولوژی تولید موضوعی دور از دسترس نمیباشد. از سوی دیگر با توجه به رشد و توسعه بازارهای مالی به راحتی میتوان با تهیه یک طرح تجاری توجیه پذیر در بازارهای اولیه و ثانویه مالی تامین مالی کرد و دیگر داشتن منابع مالی در دسترس نمیتواند به تنهایی باعث کسب مزیت رقابتی باشد.
[2] فریدون مصباحی داریان دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی است. ایشان مشاور مدیریت بازاریابی میباشد.