گروه محصولات

عنوان مقاله: معماری برند

گزيده مديريت 158

نوشته: فریدون مصباحی داریان

قبل از این‏که دانه را بکارید به گلدان مناسب فکر کنید!

در دنیای رقابتی کنونی دارایی‏های ملموس  دیگر نمی‏توانند تعیین کننده اصلی مزیت رقابتی پایدار باشند، چرا که مزیت رقابتی پایدار اصولا به دارایی‏ها و توانمندی‏هایی نیاز دارد که 4 ویژگی کلیدی داشته باشد :

1)     توانمندی‏ها و دارایی‏هایی که از دید رقابت ارزشمند  باشند.

2)     توانمندی‏ها و دارایی‏هایی که نادر باشند.

3)     توانمندی‏ها و دارایی‏هایی که با هزینه‏ای بالا قابل کپی برداری باشند.

4)     توانمندی‏ها و دارایی‏هایی که جایگزین پذیر نباشند.

  بر همین اساس می‏توان درک کرد که دارایی‏هایی همچون زیرساخت‏های تولید، توزیع و میزان سرمایه دیگر نمی‏توانند این ویژگی‏ها را داشته باشند. به‏طور مثال بسیاری از تکنولوژی‏های تولیدی امروزه دارای دسترس عام می‏باشند و حتی اگر هم تحت لیسانس باشند، به راحتی می‏توان از شرکت‏های مربوطه آن‏ها را تهیه نمود. هر چند توسعه تکنولوژی در واحد تحقیق و توسعه می‏تواند تا حدودی ویژگی‏های فوق را تامین نماید، ولی در کل کسب تکنولوژی تولید موضوعی دور از دسترس نمی‏باشد. از سوی دیگر با توجه به رشد و توسعه بازارهای مالی به راحتی می‏توان با تهیه یک طرح تجاری توجیه پذیر در بازارهای اولیه و ثانویه مالی تامین مالی کرد و دیگر داشتن منابع مالی در دسترس نمی‏تواند به تنهایی باعث کسب مزیت رقابتی باشد.


[1] brand architecture

[2] فریدون مصباحی داریان دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی است. ایشان مشاور مدیریت بازاریابی میباشد.

انصراف از نظر