بیش از یک دهه از تاسیس نتفلیکس و زیپکار میگذرد و در حال حاضر هر دو کسبوکارهای جاافتادهاي هستند. این دو، نمونههایی پیشرو از مدل اقتصادی و فرهنگی هستند که آن را مصرف مشترک مینامیم: سیستمهای بهاشتراکگذاری، دادوستد، قرضدادن، معامله، اجارهدادن، جايزهدادن و مبادله سازماندهیشده. مصرف مشترک در عین حال که مزایای مالکیت را با خود دارد، مسئولیت و هزینه فردی را کاهش داده و تاثیرات محیطی را نیز تقلیل میدهد. همچنین ثابت شده است که جایگزین قابلتوجهی برای روشهای سنتی خریدن و مالکیت است.
ما هزاران نمونه مصرف مشترک را به سه نوع سیستم طبقهبندي کردهایم:
*سیستمهای خدمات محصول
[1]. راشل بوتسمان، استراتژيست نوآوري و يكي از اعضاي ارشد سابق بنياد ويليام كلينتون است. رو راجرز، شريك بنيانگذار اوزولب است. اين مقاله اقتباسي از آخرين كتاب آنها با عنوان «آنچه دارم به شما تعلق دارد: ظهور مصرف مشترك» است كه در سال 2010 توسط انتشارات هارپركالينز عرضه شده است.