گروه محصولات

عنوان مقاله: مصاحبه : چيرگي بر زنجيره ارزش صنعت داروسازي، مصاحبه با مارك لوین، مديرعامل میلنیوم

گزيده مديريت 11

By David Champion

نوشته: دیوید چمپیون

ترجمه: غلامحسین خانقایی

امروزه، همة رهبران كسب‌وكار به تجربه دريافته‌اند كه يك تحول عميق علمي و فني جديد مي‌تواند سازوكار رقابتي يك صنعت را سريعاً دگرگون سازد. اين دگرگوني شديد غالباً براي شركت‌هاي فعال در آن صنعت خطرآفرين بوده و آنها را به تفكر مجدد در مورد راهبردها و حدود و ثغورشان مجبور مي‌كند. ولي يك صنعت در حال تغيير و تحول، موجب خلق فرصت‌هاي جديد و گسترده‌اي هم مي‌شود كه مي‌تواند براي فعالان آن صنعت بسيار جالب و سودآور باشد. به منظور بهره‌برداري از اين فرصت‌ها، شركت‌ها بايد به شناسايي تاثير تحولات جاري برآمده و به  توزيع منافع در صنعت مورد نظر اقدام كنند. سپس، براي بهره‌گيري از منابع جديد ارزش به بازآفريني خود بپردازند.

 در اين مصاحبه، مارك لِوين، بنيانگذار و مديرعامل ميلنيوم فارماسيوتيكال از نظرات خود در مورد آيندة صنعت دارويي و تحولات ناشي از انقلاب ژنتيكي و فن‌آوري‌هاي جديدي كه سازوكار اقتصادي توليد دارو را متحول كرده، با ويراستار ارشد هاروارد بيزنس ريويو سخن مي‌گويد. به نظر او، هيچ شركتي با استقرار در يك يا دو بخش از زنجيرة ارزش اين صنعت قادر به آفرينش ارزش واقعي بلندمدت نخواهد بود. به همين دليل است كه ميلنيوم كه كار خود را با تحقيقات بنياني در مورد ژن‌ها و پروتئين‌ها و فروش يافته‌هايش به شركت‌هاي بزرگ داروسازي شروع كرد، به سوي قسمت‌هاي پايين‌دست زنجيرة ارزش (جايي كه بيماران عملاً دارو را مصرف مي‌كنند و براي آن پول مي‌پردازند) حركت كرده است. او در مورد علت اينكه چرا قسمت انتهاي بالايي زنجيره (قسمت تحقيق و پژوهش) كم‌سودتر از وظايف مكانيكي‌تر شناسايي، آزمون و توليد مولكول‌ها شده، توضيح مي‌دهد.
 لِوين در مورد تغييرات حاصله در ميلنيوم از پايه‌گذاري آن در 1993 تا حال (از 30 نفر كارمند به بيش از 1000 نفر و از يك سر زنجيرة ارزش به انتهاي ديگر آن) سخن مي‌گويد. او در مورد تحولات فرهنگي و نيز شراكت‌ها و تملك‌هاي آن كه ميلنيوم را قادر كرده تا در تمام مراحل زنجيرة ارزش (از ژن تا بيمار) فعال شود، بحث مي‌كند. راهكار قدرتمند لِوين در ايجاد تعادل بين راهبرد بلندمدت و تاكتيك‌هاي كوتاه‌مدت، حاوي درس‌هاي مهم و باارزشي براي همه مديراني است كه با دگرگوني شديد در صنعت و حرفه‌وفن خود روبرو هستند.

 

انصراف از نظر