Interviewed By Bronwyn Fryer and Thomas Stewart
مصاحبه کنندگان: برانوین فرایر و توماس استوارت
ترجمه: آمنه خدیور
حدود چهارده سال رهبری بر غول شبکه، سیسکو، به چمبرز توانایی خارقالعادهای در درک روندهای درازمدت بازار، قبل از هر کس دیگری بخشیده است. برای مثال، او حتی قبل از اینکه شبکههای کامپیوتری قادر به انتقال صدا شوند، پیشبینی کرد بهزودی انتقال صدا در شبکههای کامپیوتری رایگان خواهد شد. سیسکو یکی از اولین شرکتهایی بود که از مراکز تلفنی صدای مشتری به طرف خدمات مبتنی بر وب برای مشتریان چرخش کرد.
برای شرکتی که باید شش سال قبل از ورود یک محصول به بازار دست به طراحی و توسعه آن بزند، پیشبینی آینده بسیار ضروری است. چمبرز چگونه این کار را انجام میدهد؟ او به دنبال چیزی میگردد که به آن «تحولات بازار» میگوید: علایم بسیار ظریف اجتماعی، اقتصادی یا تکنولوژیک از چرخشی ویرانساز و در حال ظهور، پنج تا هفت سال قبل از اینکه بازار متوجه اهمیت آن شود، آغاز میشوند. حرکت به سمت نرمافزارهای منبعباز از جمله مواردی بود که چمبرز دید، اما مایکروسافت متوجه آن نشد.
چمبرز از همان ابتدا یاد گرفت تحولات بازار را با گوشدادن و توجه دقیق به مشتریان درک کند و با مرتبطکردن رفتارهای فردی مختلف با یکدیگر به الگویی برسد که نشاندهنده روند آینده است. سپس متوجه شد برای بهرهگیری از چنین بینشی باید تغییری همهجانبه در فرایندهای مدیریتی سیسکو حاصل شود.
در این مصاحبه، چمبرز توضیح میدهد که چگونه نقش خود را بهعنوان مدیرعاملی دستوریکنترلی رها کرده و به جای آن، مدل تصمیمگیری مشارکتی را نهادینه کرد که به سازمان امکان میدهد با سرعت به تحولات بازار پاسخ دهد. اکنون مدیران در سراسر سیسکو تیمهای فرابخشی تشکیل داده و برای شناسایی و بهرهبرداری سریع از فرصتها با یکدیگر همکاری میکنند. این مدل به سیسکو امکان میدهد همزمان 22 ابتکار عمده در فروش را بهطرز بسیار موثری پیاده کند، در حالی که شرکتهای دیگر ممکن است تنها قادر باشند یک یا دو ابتکار را همزمان اجرا کنند.