گروه محصولات

عنوان مقاله: مصاحبه : رهبری تغییر در دوران رونق : مصاحبه با ساموئل پالمیسانو

گزيده مديريت 45

 Interviewed by Paul Hemp/ ThOmas Stewart

نوشته: پل همپ و توماس استوارت

ترجمه: غلامحسين خانقايي

پیروی از لو گرستنر كار دشواری بود. او به‌عنوان مدیرعامل شركت در زمانی كه بدون‌شك تاریك‌‌ترین اوقات عمر آی.بی.ام بود، آن را از سقوط حتمی‌ نجات داد. بعد از تقریباً ده سال پرتلاطم كه در خلال آن این تولیدكننده بزرگ ماشین خود را به‌صورت یك تهیه‌‌كننده جامع نرم‌افزار، سختافزار و خدمات بازسازی كرد، وضعیت كسب‌وكار مناسب به‌نظر می‌رسید. بنابراین، چالش پیش روی سام پالمیسانو (در زمان تصدی مدیرعاملی شركت در سال 2002) كسب اختیار برای برداشتن گام دوم در تحول شركت بود.

 

هدف اولیه او، همكاری بخش‌های مختلف شركت برای عرضه «راه‌حل‌های یكپارچه» مورد نیاز مشتریان (شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات و تامین مالی) به یك قیمت واحد بود. به‌عنوان بخشی از این تلاش، او از همه 320 هزار كاركنان آی.بی.ام در 170 كشور خواست در مورد مجموعه جدیدی از ارزش‌های مشترك شركت اظهار نظر كنند.

 

ظرف 72 ساعت، هزاران كارمند آی.بی.ام از سرتاسر جهان در قالب یك گفت‌وگوی اینترنتی موسوم به «مشاركت جمعی برای ارزش‌ها» بحث و جدلی داغ در مورد روح و جان شركت، با پالمیسانو و گروه او راه انداختند. 24‌ساعت پس از گذشت از این‌كار، دستكم یكی از مدیران عالی‌رتبه شركت خواهان توقف آن شد. این مشاركت به‌روشنی موجب نوعی حركت در كاركنان، هر چند ناموزون، پركینه و گله و شكایت شد.

 

پالمیسانو اجازه داد بحث ادامه یابد و روز بعد، روحیه‌ها عوض شد و انتقادها سازنده‌تر شدند. از میان میلیون‌ها واژه گفته‌شده در این مشاركت عمومی، مجموعه‌ای از ارزش‌ها به‌دست آمد كه همان‌طور كه پالمیسانو در مصاحبه‌اش توضیح می‌دهد، هدایت‌گر تصمیم‌های عملیاتی اتخاذشده توسط كاركنان آی.بی.ام (و مهم‌تر ازآن، اختیار دادن به پالمیسانو برای تداوم نوسازی شركت) بود.

انصراف از نظر