Interviewed by Thomas A. Stewart/ Louise O`Brien
نوشته: توماس استوارت و لوییز اوبریان
ترجمه: غلامحسین خانقایی
موفقیت شركت دل در زمینههای مختلف، از جمله پرداختهای فوقالعاده به سهامداران و ورود بینقص به بازارهای جدید، ناشی از چیزی بیش از مدل كسبوكاری مشهور آن است. انتظارات بالا و اجرای مستمر و منضبط امور جزو دی.اِن.اِی این شركت درآمده است.
به گفته بنیانگذار شركت، مایكل دل: «كسبوكارهای غیرسودآور برای ما قابلتحمل نیستند. ما عذروبهانههای زیادی در مورد سودآور نبودن كسبوكارها میشنیدیم، ولی به نظر ما این گفتهها مثل این بود كه یك بچهمدرسهای به معلم خود بگوید: «مشق شبم را سگ خورده است!» ما اصلاً چنین گفتههایی را نمیپذیریم.
برای دوبرابركردن درآمد خود در پنج سال، شركت مذكور باید فرهنگ عملگرای خود را با نیازهای جدید سازگار میكرد. در واقع، مایكل دل و مدیرعامل، كوین رولینز، متوجه شدند با یك بحران روبهرو هستند. به گفته رولینز، «گروه بزرگی از كاركنان از طریق اختیار خرید سهام ثروتمند شده بودند. نمیتوانید شركتی بزرگ را بر دوش كاركنانی بنیان گذارید كه میگویند، اگر پول كافی میدهی میمانم، وگرنه شركت را ترك خواهم كرد.» دل و رولینز میدانستند باید روح شركت را بازسازی كنند.
آنها نظرات كاركنان خود را مورد بررسی قرار دادند كه به ایجاد ابتكار «فرهنگ پیروزمند» منجر شد و اكنون یكی از اولویتهای عملیاتی درجهیك شركت است. همچنین روح دل را با این اصول تعریف كردند: بر مشتری تمركز كنید، در ارتباطات خود باز و صریح باشید، شهروند جهانی خوبی باشید و از پیروزمندی لذت ببرید. این اصول بهصورت انگیزههای قدرتمندی درآمدند. مایكل و كوین همچنین تمركز بر پرورش و توسعه كاركنان در داخل شركت را افزایش دادند.
به گفته رولینز: «ما بهعنوان افراد منفرد و یك سازمان متحول شدهایم. ما میخواهیم جهان نهتنها شاهد سابقه مالی و عملیاتی بزرگ، بلكه شركتی بزرگ باشد. ما میخواهیم رهبرانی داشته باشیم كه سایر شركتها به آنها غبطه بخورند. ما فرهنگی میخواهیم كه در آن كاركنان به خاطر عواملی به غیر از پول فعالیت و تلاش كنند.»