گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت کسب‏ و کارهای کوچک

گزيده مديريت 128
 
 مصاحبه با دکتر عزیزی، دکتر داروساز و صاحب داروخانه رُز

 کسب‏و‏کارهای کوچک و متوسط[1] نقش مهمی در اقتصاد کشورها، بخصوص کشورهای در حال توسعه دارند.  کسب‏و‏کارهای کوچک عامل مهمی در اشتغال‏زایی ملی هستند؛ در کشورهای پر درآمد 65% اشتغال بر عهده این نوع  کسب‏وکارهاست. از طرفی شرکت‏های بزرگ و ملی از درون همین  کسب‏و‏کارهای کوچک و متوسط توسعه می‏یابند. مدیریت این گونه  کسب‏وکارها هر چند از بسیاری جهات شبیه شرکت‏های بزرگ است اما تفاوت‏های منحصر به فرد خود را نیز دارد. از طرفی مدیریت  کسب‏و‏کارهای کوچک و متوسط در ایران نیز شرایط و پیچیدگی‏های خاص خود را دارد. از این رو بر آن شدیم تا مسائل، مشکلات و چالش‏های مدیریت یکی از سازمان‏های کوچک و متوسط که همه ما از خدمات آن استفاده می‏کنیم، یعنی داروخانه را مورد بررسی قرار دهیم.

 مدیریت داروخانه نسبت به بسیاری از  کسب‏و‏کارهای کوچک و متوسط متفاوت است چرا که هم به ارائه دارو و محصول می‏پردازد و هم خدمات و مشاوره تخصصی و علمی ارائه می‏دهد. در یک داروخانه سه نقش صاحب داروخانه، مدیر داروخانه و ناظر و مشاور علمی در هم ادغام می‏شود و اغلب بر عهده یک نفر یعنی دکتر داورساز است. دکتر داروسازی که صاحب و مدیر داروخانه است کسی است که باید هم‏زمان بر جنبه‏های علمی و تخصصی کار و همچنین بر جنبه‏های مدیریتی آن نظیر مدیریت منابع انسانی، مدیریت شبکه تامین‏کنندگان، بازاریابی و فروش، مدیریت موجودی و غیره تسلط داشته باشد.

آنچه پیش رو دارید مصاحبه‏ای است که با آقای دکتر عزیزی، صاحب و مدیر داروخانه رز انجام شده است تا فرصتی فراهم آورد تا با ماهیت، مسائل و چالش‏های مدیریتی نمونه یک کسب‏و‏کار کوچک و متوسط یعنی داروخانه بیشتر آشنا شویم.



[1] SME (Small & Medium Enterprises)
انصراف از نظر