کسبوکارهای کوچک و متوسط[1] نقش مهمی در اقتصاد کشورها، بخصوص کشورهای در حال توسعه دارند. کسبوکارهای کوچک عامل مهمی در اشتغالزایی ملی هستند؛ در کشورهای پر درآمد 65% اشتغال بر عهده این نوع کسبوکارهاست. از طرفی شرکتهای بزرگ و ملی از درون همین کسبوکارهای کوچک و متوسط توسعه مییابند. مدیریت این گونه کسبوکارها هر چند از بسیاری جهات شبیه شرکتهای بزرگ است اما تفاوتهای منحصر به فرد خود را نیز دارد. از طرفی مدیریت کسبوکارهای کوچک و متوسط در ایران نیز شرایط و پیچیدگیهای خاص خود را دارد. از این رو بر آن شدیم تا مسائل، مشکلات و چالشهای مدیریت یکی از سازمانهای کوچک و متوسط که همه ما از خدمات آن استفاده میکنیم، یعنی داروخانه را مورد بررسی قرار دهیم.
مدیریت داروخانه نسبت به بسیاری از کسبوکارهای کوچک و متوسط متفاوت است چرا که هم به ارائه دارو و محصول میپردازد و هم خدمات و مشاوره تخصصی و علمی ارائه میدهد. در یک داروخانه سه نقش صاحب داروخانه، مدیر داروخانه و ناظر و مشاور علمی در هم ادغام میشود و اغلب بر عهده یک نفر یعنی دکتر داورساز است. دکتر داروسازی که صاحب و مدیر داروخانه است کسی است که باید همزمان بر جنبههای علمی و تخصصی کار و همچنین بر جنبههای مدیریتی آن نظیر مدیریت منابع انسانی، مدیریت شبکه تامینکنندگان، بازاریابی و فروش، مدیریت موجودی و غیره تسلط داشته باشد.
آنچه پیش رو دارید مصاحبهای است که با آقای دکتر عزیزی، صاحب و مدیر داروخانه رز انجام شده است تا فرصتی فراهم آورد تا با ماهیت، مسائل و چالشهای مدیریتی نمونه یک کسبوکار کوچک و متوسط یعنی داروخانه بیشتر آشنا شویم.