By Barry Trailer/ Jim Dickie
نوشته: بري تريلر و جيم ديكي
ترجمه: مهندس فضل اله اميني
شركت پژوهشی سی.اس.او.اینسایت، همهساله نتایج پژوهش خود را درباره بهینهكردن عملكرد قسمت فروش منتشر میكند. پژوهش بهطور برخط و با ارائه پرسشنامه به بیش از هزار مدیر فروش، در اینجا و آنجا شروع میشود. هدف از تحقیق، بررسی اثربخشی معیارها و رویههای اصلی قسمت فروش است. در این مقاله، دو تن از شریكان سی.اس.او، نكات برجسته پژوهش سالهای 2005 و 2006 را به خوانندگان عرضه میكنند تا آنها را با چالشهای امروزه سازمانهای فروش و شیوه مقابله با آنها آشنا كنند.
موضوع كلی مقاله، میزان انحراف زمانی چرخه خرید از چرخه فروش است. خریدارها همیشه برای خودشان چرخه خرید داشتهاند. این چرخه از نقطهای شروع میشود كه خریدار حس كند چیزی نیاز دارد. فروشندهها هم همیشه برای خود چرخهای داشتهاند. این چرخه از نقطهای شروع میشود كه دورنمایی برای فروش شناسایی میشود. طبق سنت، این دو چرخه باهم جفتوجور میشدهاند، به این خاطر كه فروشنده برای خریدار حس نیاز را تولید كرده یا به این خاطر كه خریدار در تعقیب نیاز خویش با فروشندهای تماس میگرفته است (معمولاً برای گرفتن اطلاعات مربوط به محصول). حالا، بیش از آنكه فروش خبر شود كه چرخهای در كار است، چرخه خریدار بخشی از مسیر را پیموده است. بیخبری فروشنده تا اندازهای به این خاطر است كه اینترنت اطلاعات را نامتوازن توزیع میكند. اكنون یكی از بایدهای اساسی هر سازمان فروش، آموزش شیوه برخورد نمایندگان فروش با محیط و شرایطی است كه در آن آگاهیهای خریداران بیش از آگاهی نمایندگان فروش است.
نویسندگان شاهد آوردهاند كه مدیران فروش، كار آموزش نمایندگان فروش، نگهداری آنها، مدیریت فرایند فروش و استفاده از فناوریهای پشتیبان فروش را آغاز كردهاند تا بتوانند از پس چالشهای این محیط تازه برآیند. آنها چارهای جز این نیز ندارند.