گروه محصولات

عنوان مقاله: مشتری گریخت

گزيده مديريت 35

By Paul F. Nunes/ Frank V. Cespedes

نوشته: پل نونز و فرانک سسپدس

ترجمه: دکتر کامبیز حیدرزاده

هر شركتی باید از بین مجاری موجود، مجرایی را برای ورود به بازار انتخاب ‌كند. به‌طور سنتی، تصمیم برای فروش (مثلاً از طریق یك فروشگاه ارزان‌فروش یا یك بوتیك لوكس) تحت‌تاثیر جمعیت‌شناختی مشتری قرار داشت. شركت، بخش هدفی از خریداران را شناسایی و مجرایی را برای رسیدن به آن‌ها انتخاب می‌كرد. این یك فرضیه مناسب بود كه انواع خاص مشتری، توسط مجراهای خاص (هر چند نه از گهواره تا گور، اما حداقل از جلب‌توجه اولیه تا زمان خرید) شكار می‌شوند.

نویسندگان مقاله اظهار می‌دارند: مشكل این است كه مشتریان امروزی، بی‌قیدوبند و خارج از كنترل شده‌اند. از آن‌جایی كه مجراهای انتخاب آن‌ها افزایش یافته است، متوجه شده‌اند مجراهای مختلف، نیازهای آن‌ها را در طول فرایند خرید بهتر برآورده می‌سازند. نتیجه، «تجاوز به ارزش‌ها» است. به‌طور مثال، برخی مجراها امیدوارند سود بیش‌تری برده تا هزینه خدمات گران‌قیمت خود را پوشش دهند. مشتریان احتمالی، از این مجراها برای انجام تحقیقات استفاده می‌كنند سپس به هنگام خرید به سمت مجرای دیگر می‌روند. امروزه، مشتریان با حالت تهاجمی‌، به‌دنبال كالاهای ارزان هستند؛‌ برای شیوه‌های بازاریابی شركت‌ها، پیچیده‌‌تر شده‌اند و مجهز به اطلاعات و تكنولوژی برای تصمیم‌گیری‌های خوب و مناسب هستند.

این مسئله برای راهبرد «ورود به بازار» به چه معناست؟ مولفین به شركت‌ها تاكید و توصیه می‌كنند باید در ذهن خود، طراحی بر اساس رفتار خریدار و نه بخش مشتریان را در نظر داشته باشند. شركت باید در طول این مجراها، راه‌هایی را طراحی كند تا به مشتریان كمك شود در هر مرحله‌ای از فرایند خرید، از طریق یك مجرا یا مجرا دیگر، به آن‌چه می‌خواهند دست‌رسی پیدا كنند. مشتریان، دغدغه محدوده و حدومرز مجراها را ندارند و شما نیز نباید داشته باشید. در عوض، آن‌ها متوجه و در فكر ارزش اجزای ‌جداگانه و خاص مجراهای شما هستند و شما نیز باید باشید.
انصراف از نظر