گروه محصولات

عنوان مقاله: مشتري هاي زيرك، شركت هاي خرفت

گزيده مديريت 5

By Christopher Locke

نوشته: کریستوفر لاک

ترجمه: دکتر میراحمد امیرشاهی

امروزه، مشتريان در معرض انتخابهاي بسيار زيادي قرار دارند. استيون كريستول و پيتر سيلي در كتاب اخير خود، با عنوان «بازاريابي شفاف» به شركتها توصيه مي‌كنند كه به منظور كاستن از اضطراب مشتريان خود، بايد از معرفي نام‌هاي تجاري جديد و تغيير كالا اجتناب كرده و وظيفه توليد كالاها و خدمات خود را با به كارگيري مدل «چهار آر» (جايگزيني، بسته‌بندي مجدد، موقعيت‌يابي مجدد و مجدداً تامين كردن) تثبيت نمايند.

 كريستوفرلاك توصيه‌هاي فوق را از مدافتاده و نگرشي ديكتاتورمابانه به بازارها مي‌داند. او معتقد است كه با به كارگيري چنين روشهايي نمي‌توان حق انتخاب مشتريها را از آنها گرفت، زيرا آنها دارند به سرعت از شركت‌هايي كه وانمود مي‌كنند در خدمت آنها هستند، زيركتر مي‌شوند. او معتقد است كه در اقتصاد شبكه‌اي امروز، مشتريها با هم ارتباط نزديكتري ‌دارند و اين ارتباط، باعث تغيير خيلي از چيزها مي‌شود.
 لاك پيش‌بيني مي‌كند، در آينده شاهد افزايش روز‌افزون خرده‌بازارهايي كاملاً تعريف‌شده (متشكل از گروههايي از مشتريان كه با كامپيوترهاي خود سريعاً گرداگرد صداهاي خوشايند و آكنده از دانش تجمع مي‌كنند) مثل «ماشين‌بازهاي» عضو ان.پي.آر و جايگاه سرمايه‌گذاري موتلي فول، خواهيم بود. جايگاههاي وبي، وسايل ارتباط‌جمعي كامپيوتري جانشين تبليغات سنتي خواهند شد، زيرا اينگونه وسايل ارتباط‌جمعي حاوي اخبار معتبري در مورد كالاها و خدمات هستند كه توسط مصرف‌كنندگان ارائه مي‌شوند. لاك اظهار مي‌دارد كه تبادل آزاد اطلاعات، «مشكل» انتخاب را به مراتب بهتر از استراتژيهاي گسترش نفوذ، مثل «بازاريابي شفاف» يا حتي «بازاريابي با اجازه» حل مي‌كند.

شركت‌ها مي‌توانند از طريق آنچه كه لاك «بازاريابي حضورقلب» نام‌گذاري كرده است، در خرده‌بازارها شركت كنند. به عنوان مثال، اگر شركت فورد دريابد كه تعدادي از كاركنانش به باغباني با كودهاي طبيعي علاقمند هستند، مي‌تواند به وسيله كمكهاي مالي و كاركنان داوطلب خود يك جايگاه بزرگ و مستقل در مورد باغباني با كودهاي طبيعي ايجاد كرده و از آن حمايت كند. اينگونه تلاشهاي بازاريابي توسط مديران تبليغات راهبري نمي‌شوند، بلكه مردمي كه علاقه واقعي به خرده‌بازارها دارند، آنها را اداره مي‌كنند و به همين دليل هم، مشتريان براي آنها اعتبار قايلند. استفاده از بازاريابي حضورقلب هم براي شركت‌ها و هم براي بازارها مفيد خواهد بود.

انصراف از نظر