گروه محصولات

عنوان مقاله: ايده بان: مسیر اشتباه برای کاهش ریزش مشتریان

گزيده مديريت 173

ترجمه: علی سینا قدس

ارائه برنامه‌های تشویقی مقرون‌به‌صرفه‌تر به مشتریان می‌تواند منجر به دفع آن‌ها شود.
از دست دادن مشتریان تبدیل به طاعون بسیاری از کسب‌وکارها، از سرویس‌دهندگان تلفن‌همراه و تلویزیون کابلی تا شرکت‌های ارائه‌دهنده کارت اعتباری و باشگاه‌های تندرستی، شده است. به‌عنوان مثال، به‌تازگی نرخ ریزش مشتریان تلفن‌همراه در اروپا بین 21 تا 38 درصد تخمین زده شده است.
تلاش‌ها برای کاهش نرخ ریزش از طریق کمک به مشتریان در انتخاب بهترین طرح (با ابزارهایی همچون محاسبه‌گر هزینه) بسی بی‌ثمر نشان داده است. بخشی از آن به دلیل منوهای قیمت‌گذاری پیچیده‌ای است که حتا با کمکْ هم گشتن در آن کار سختی است. برخی افراد ختم به طرح‌هایی می‌شوند که نیازهایشان را برآورده نمی‌کند (آن‌ها دقایق بیش‌تری از آن‌چه اختصاص یافته مصرف می‌کنند) و سپس از این کشتی به‌دلیل عدم‌تطابق با نیازهایشان پیاده می‌شوند. بنابراینْ شرکت‌ها جهت دیگری را برگزیده‌اند: شناسایی مشتریانی که در خطر ترک هستند و پیشنهاد طرح‌های دیگری به آن‌ها که بهتر بتواند در خدمتشان باشد. روی دیگر قضیه آن است که چنین تلاشی باید یک حرکت برد-برد باشد: اگر سرویس‌دهنده شما راهی را برای کم‌تر خرج‌کردن شما بیابد، چرا نباید این پیشنهاد را بپذیرید و با او بمانید؟

انصراف از نظر