By Rory McDonald/ Kathleen Eisenhardt
نوشته: روری مکدونالد و کاتلین آیزنهارت
ترجمه: دکتر مهسان زارع
در صنایع در حال ظهور، قواعد معمول استراتژی کاربرد ندارند.
بازارهای جدید مانند کرم چالههای علمی تخیلی هستند که در آنها قواعد متعارف زمان و مکان کاربرد ندارند. هنگامی که یک بازار به تازگی ایجاد میشود، نیروهای رقابتی به صورت دائم در حال تغییر هستند، معلوم نیست مشتریان واقعی چه کسانی هستند و استراتژی های مرسوم سنتی منطقی به نظر نمیرسند. چگونه میتوان در این محیط پیوسته در حال تغییر به موفقیت رسید؟
در طی دو سال گذشته، دو استاد مدرسه کسبوکار با کارآفرینان و نوآوران شرکتها در رشته های جدید مانند ژنتیک، واقعیت افزوده و فینتک مصاحبه کردهاند. آنها دریافتند موفقترین شرکتها از روشی به نام بازی موازی استفاده میکنند و جهان را مانند کودکان کشف و آزمایش میکنند. به جای اینکه بر تمایز کسب وکارهایشان تمرکز کنند، آنچه دیگران در صنعت انجام میدهند را رصد میکنند و از ایدههای آنها اقتباس میکنند. بعد از آزمایشهای بیوقفه، به یک چارچوب خاص برای خلق ارزش متعهد میمانند. اما به جای اینکه به سرعت شروع به بهینه سازی آن کنند، آن را با به حال خود باقی میگذارند و مکث و نظاره میکنند و منتظر میمانند. در عین اینکه بینشهای پیشآمده را جمع آوری میکنند و بازار شروع به استقرار میکند، مدل کسبوکار خود را ذره ذره اصلاح میکنند.