گروه محصولات

عنوان مقاله: مسابقه رشد: مصاحبه با گرگ زوم

گزيده مديريت 5

By Hollis Heimbouch

نوشته: هولیس هایمبوخ

ترجمه: مهندس فضل الله امینی

اگر قرار باشد شركتي را كه گِرِگ زوم Greg Summe در 1998 به آن پيوست، در دو كلمه توصيف كنيم، بهترين توصيف «تماشاچي تنبل» است. در حالي كه ديگر شركت‌هاي فن‌آوري اوج مي‌گرفتند، اين «تماشاچي تنبل» روي صندلي راحتي قديمي خود نشسته بود و با كانال‌هاي تلويزيوني ور مي‌رفت و گهگاه با تعجب مي‌پرسيد: «بيرون چه خبر است، چرا اين قدر سروصدا مي‌كنند! شركت كه نام سابق آن اي.جي.اند.جي EG&G بوده و سه استاد ام.آي. تيMIT  در 1947 آن را تاسيس كرده بودند، حالا يعني 50 سال پس از تاسيس، حدود 90 واحد ديگر را به تملك خود درآورده است و آن قدر كارهاي خود را متنوع كرده كه دچار سردرگمي شده است. بيشتر فعاليت شركت در زمينه دادن خدمات فني به دولت ايالات متحده آمريكا بود كه سود آن ناچيز، اما انواع كارها را شامل مي‌شده است. از مديريت برنامه ناوگان زيردريايي‌هاي اتمي نيروي دريايي گرفته تا امحاء بازمانده سلاح‌هاي شيميايي‌ ارتش در يوتاUtah . بنابراين، بايد خود را از زير بار سنگين آوازه سابق نجات مي‌داد و بار ديگر به كار نوآوري در فن‌آوري مي‌پرداخت كه در اصل به همين خاطر تاسيس شده بود.

 وظيفه زوم، چه در دوران نخست تصدي خود به عنوان مدير ارشد عمليات و چه پس از آن كه رئيس هيات‌مديره و مديرعامل شركت شد، دست‌كم اين بود كه شركت را بار ديگر ابداع كند. او چهل‌وسه ساله است. آدمي خونسرد و خردگرا، مديري با انضباط، دست‌پرورده مك‌كينزي و شركاءMcKinsey & Company  و كهنه سرباز جنرال الكتريكGE  واِلايد‌سيگنال.AlliedSignal زوم در اين شركت‌ها چند واحد بزرگ صنعتي و هوافضا را اداره كرده است. او آدمي است كه يك باره در وقت ناهار به جاي آن كه سلانه سلانه به طرف ناهارخوري راه بيفتد، كفش ورزشي خود را مي‌پوشد و براي دويدن از دفتر خود خارج مي‌شود. انرژي و هدف‌هاي روشن او با فرهنگ «بزن‌وبروي» اي.جي.اند.جي در تضاد آشكار بود.
 حالا، اندكي بيش از دو سال‌ونيم پس از پيوستن به اي.جي.اند.جي، اين شركت اسم و رسمي به هم زده است. هم نام شركت عوض شده (نام جديد آن پركين‌المرPerkinElmer  است) و هم ماهيت آن تغيير يافته، به طوري كه شركتي كه از نظر اقتصادي آن را امل و قديمي مي‌ناميدند، حالا در فن‌آوري‌هاي پيشرفته، عزيز دردانه شده است.
  او ده واحد را واگذار كرده و كار خريد هفت واحد را فيصله داده و كاروبار باقيمانده را به چهار دسته تقسيم كرده است. پي‌آمدهاي اوليه اين كارها نويد‌بخش است: ارزش سهام پركين‌المر در همين مدت چهار برابر شده است، سود عملياتي آن نزديك به دو برابر و آهنگ رشد طبيعي آن، از صفر به نزديك 12 درصد رسيده است.
  در اين گفت‌وگو كه در دفتر مركزي پركين‌المر در ماساچوستMassachusetts  انجام شده، زوم به تشريح تئوري و شيوه عملي پاسخ به اين پرسش هميشگي پرداخته است: چه طوري مي‌توان يك سازمان را از بنيان متحول كرد؟
 در پركين‌المر پاسخ اين است: با هرس‌كردن انواع شاخ‌وبرگ كسب‌وكار و آماده كردن كاركنان براي فعاليت در فضاي جديد رقابتي. داستان شركت پركين‌المر با وجودي كه هنوز به پايان نرسيده، نمايانگر آشفتگي‌هاي ناگزير، اما كنترل‌شده‌اي است كه پي‌آمد حركت شتابناك به سوي آينده است.
انصراف از نظر