نوشته: حسن خزائی
بنگاههای کسبوکاری در جامعه امروزی نقش مهمی دارند و فعالیت آنها تاثیر زیادی بر جوامع داشته و پیامدهای زیستمحیطی، اجتماعی، اقتصادی و حتا سیاسی در پي دارد. پرسش اصلی مقاله اين است که با توجه به نظریه عاملیت، آیا هدف اصلی مدیران شرکتهای تجاری اعم از مدیرعامل و هیاتمدیره، باید بیشینهسازی ارزش سهام باشد یا با توجه به قوانین و مقررات حاکم، سلامت شرکت از ابعاد مختلف از جمله افزایش بازدهی سهام، باید در سرلوحه کارشان قرار گیرد. به اين منظور نظريه نمایندگی یا نظریه عاملیت و عوامل موثر بر آن از زمان پیدایش در حوزه مدیریت شرکتها و نظریات مرتبط بررسي شده و سپس باتوجه به جایگاه نظریه عاملیت در حقوق ایران، مسئولیت حقوقی مدیران مورد بحث قرار ميگيرد.