گروه محصولات

عنوان مقاله: مسئله اعتبار داده ها

گزيده مديريت 151

By Thomas Redman

نوشته: توماس ردمن

ترجمه: سارا پنجی زاده

پنجاه سال پس از آن‌که اصطلاح «ورودی آشغال، خروجی آشغال» ابداع شد، هنوز هم با کیفیت داده‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. مطالعات نشان داده که دانشورزان بخش مهمی از زمان خود را در جست‌وجوی داده‌ها، شناسایی و اصلاح خطاها و جست‌وجوی منابع تاییدکننده برای داده‌هایی که به آن اعتماد ندارند به‌هدر می‌دهند. وقتی داده‌ها غیرقابل اعتماد باشند، مدیران به‌سرعت ایمان خود نسبت به آن‌ها را از دست داده و برای تصمیم‌گیری، هدایت شرکت خود و اجرای راهبرد دست به دامن شم خود می‌شوند. هم‌چنین، بسیار بیش‌تر آماده هستند دلالت‌های مهم و خلاف انتظاری را که از تحلیل‌های داده‌های انبوه به‌دست می‌آید، رد کنند.

به‌گفته نویسنده، بهبودبخشی کیفیت داده‌ها اغلب به آن دشواری نیست که شاید تصور می‌کنید. راه‌حل آن فناوری بهتر نیست. بلکه برقراری ارتباط بهتر میان آفرینندگان داده‌ها و کاربران داده‌ها است؛ تمرکز بر اصلاح این فرایند در جریان حرکت به جلو به‌جای تمرکز بر پاک‌سازی داده‌های غلط موجود؛ و بالاتر از همه، تغییر مسئولیت کیفیت داده‌ها از کارکنان بخش آی.‌تی که مالک آن فرایندهای کسب‌وکاری خالق داده‌ها نیستند و سپردن این مسئولیت به دستان مدیران است که بسیار در درستی این داده‌ها منفعت دارند.

انصراف از نظر