گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: مرغ همسايه هميشه غاز نيست

گزيده مديريت 141
By Evan Hirsh/ Kasturi Rangan

نوشته: اوان هیرش و کاستوری رنگان

ترجمه: ندا سراج

استراتژی

شايد چرخش به يك صنعت جديد نويدبخش، موجب احیای رشد نشود. در عوض برای برنده‌شدن در صنعت فعلی خود تمرکز کنید.

چندی پیش مدیرعامل شرکتی که می‌شناختیم مدیران ارشد خود را گردهم آورد و از آن‌ها خواست به دنبال فرصت‌های تازه رشد استراتژیک باشند، زیرا درآمد ثابت مانده بود و از تعداد مشتریان نیز کاسته می‌شد. آن‌ها را تشویق كرد خود را به پيشينه شركت، سهم فعلی بازار، تخصص اعضا یا دارایی‌های فعلی شرکت محدود نکنند. در عوض از آن‌ها خواست بازارهای تازه‌ای بیابند. او گفت: «باید راه‌های دیگری برای توسعه کسب‌وکار بیابیم. اهمیتی نمی‌دهم چه‌قدر طول مي‌کشد. ما راهی برای عملی‌شدن آن پیدا خواهیم کرد.»

شگفت‌انگیز است كه چگونه اغلب مدیران ارشد به این نتیجه می‌رسند که مشکلات آن‌ها تنها به دلیل افول بازارهای اصلي است و هیات‌مدیره نیز اغلب این نتایج را می‌پذیرد. ریشه در این باور است که رهبران باید «بهترین» صنایع را یافته و شرکت‌های خود را در موقعیت رقابت درآن‌ها قرار دهند. هميشه هم مرغ همسايه غاز نيست. این‌طور نیست؟



[1] . اوان هیرش، یکی از شرکا و کاستوری رنگان، رییس بوز.اند.کامپانی در کلیولند اس

انصراف از نظر