گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت چهار نسل در سازمان های ایرانی

گزيده مديريت 98

نوشته: دکتر فریبا لطیفی

سرعت، پیچیدگی و پیشرفت چشمگیر فناوری، فاصله فکری و رفتاری نسل‌ها را گسترده‌تر و ژرف‌تر ساخته است. این تفاوت‌ها در نگرش و رفتار کارکنان است که ریشه بسیاری از اختلافات، تعارضات و بدفهمی‌ها را در سازمان‌ها تشکیل می‌دهد. مدیریت تعارضات و حل‌و‌فصل این اختلافات و پیامدهای آن‌ها در سازمان‌ها، امروزه به یکی از چالش‌های اساسی و وقت‌گیر برای همه مدیران، به‌ویژه مدیران سرمایه‌های انسانی بدل شده است.

 آگاهی از تفاوت‌های فرهنگی میان نسل‌هایی که چرخ‌های سازمان‌های امروزی را می‌گردانند، مدیران را نسبت به ریشه‌های تعارضات میان کارکنان هوشیار‌تر کرده و آنان را در حل مشکلات برآمده از اين تفاوت‌هاي فرهنگي‌ در سازمان‌هایشان توانمندتر می‌سازد.
 در این مقاله تلاش شده تا به ریشه این چالش و تفاوت‌های بین چهار نسل کاری که امروز دوشادوش هم در سازمان‌ها به کار مشغولند اشاره شود. ابتدا در قالب یک سناریوی کوتاه، گوشه‌ای از یک فضای سازمانی امروزی به تصویر کشیده می‌شود و در ادامه به چالش مدیریت چهار نسل با چهار فرهنگ و نظام ارزشی و روش‌ها و کانال‌های ارتباطی متفاوت پرداخته شده است. کنش‌های رفتاری برآمده از فرهنگ‌های متفاوت چهار نسل کارآزموده، انقلاب، امروز و فردا از ابعادی چند دسته‌بندی و مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در پایان آمده است که این چالش می‌تواند نه یک تهدید بلکه فرصتی برای سازمان‌های نو‌آور باشد.
انصراف از نظر