گروه محصولات

عنوان مقاله: چشم انداز: مدیریت منابع یک رژیم کهن

گزيده مديريت 175

ترجمه: حامد محمدی

در قرن هفدهم همان‌طوری که امپراتوری انگلیس بیش‌تر و بیش‌تر در جهان گسترده می‌شد، فرانسه نیز به‌دنبال افزایش برابری قدرت نیروی دریایی خود بود و سعی می‌کرد نیروی‌دریایی خود را بسازد. برای این کار، این حکومت کهن نیاز به چوب کشتی‌سازی داشت.
بنابراین، وقتی لویی چهاردهم در سال 1661 به قدرت رسید سوگند خورد، «از این پس خود را وقف تدوین قانونی برای جنگل‌های تحت قلمروی خود می‌کنم. چون برنامه‌ای طولانی برای نیروی دریایی دارم.»
این نقشه‌های آبرنگ، از کتابخانه بیکر دانشکده کسب‌وکار ‌هاروارد، بخشی از تلاش برای قانونمندی جنگل‌های فرانسه بودند. برنامه‌ای که در دوره پادشاه خورشید (لویی چهاردهم) به‌خوبی گسترش یافت. این نقشه‌ها برای بازدید لویی شانزدهم (1786) از منطقه لوران آماده شده بودند.
گرچه نیروی‌دریایی فرانسه به‌شدت گسترش یافت، اما طرح مدیریت جنگل اصلا موفق نبود. سال 1789، موجودیِ الوار به‌طور جدی تمام شد، نه‌تنها به‌علت نیاز نیروی‌دریایی، بلکه هم‌چنین به‌واسطه رشد جمعیت و صنعت و سوء‌مدیریت گسترده. باید گفت در حقیقت، نارضایتی حاصل از افزایش قیمت الوار و سوء‌استفاده مقامات از آن، از مهم‌ترین عوامل انقلاب فرانسه بود.

انصراف از نظر