گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت قول مدار : جوهره اجرا

گزيده مديريت 71

Donald N. Sull/ Charles Spinosa

نوشته: دونالد سال و چارلز اسپینوزا

ترجمه: عاطفه پاشازاده

ابتكار‏های حیاتی به دلایل مختلفی با رکود مواجه می‏شوند: عدم‌مشارکت کارکنان، فقدان هماهنگی بین حوزه‌های مختلف، ساختارهای سازمانی پیچیده که مسئولیت‏پذیری را در ابهام فرو می‏برند و غیره. برای غلبه بر این موانع، مدیران باید به‌صورتی بنیادین به بازاندیشی روش انجام کار بپردازند.

 بیش‏تر چالش‏ها ناشی از تعهدات نامناسب یا زیرپاگذاردن تعهدات هستند، زیرا هر شرکت شبکه‌ای پویا از قول‌‏هایی است که بین کارکنان، همکاران، مشتریان، شرکای برون‏تامینی و دیگر هموندان (ذی‌نفعان) مبادله می‏شود. مدیران می‏توانند در کوتاه‏مدت بر مشکلات زیادی فایق آمده و از طریق آن‏چه نویسندگان «مدیریت قول‌‏مدار» می‏نامند (و شامل پرورش و هماهنگ‌سازی تعهدات به روشی اصولی است) نیروی کار قابل‏اعتماد و بهره‏ور برای بلندمدت تربیت کنند.
 قول‌‏های خوب پنج ویژگی مشترک دارند:‏ همگانی، فعال، داوطلبانه، صریح و هدفمند هستند. برای تدوین و اجرای قولی خوب، «قول‌دهنده‌» و «قول‌گیرنده» باید سه مرحله مذاکره را پشت سر بگذارند. ابتدا باید به توافق ذهنی رسیده و برای رسیدن به هماهنگی به سوال‏های اصلی پاسخ دهند: منظور شما چیست؟ آیا متوجه منظور من می‏شوید؟ من باید چه کاری انجام دهم؟ شما چه کاری انجام خواهید داد؟ با چه افراد دیگری باید صحبت شود؟ در مرحله بعد که تحقق قول‌ است، قول‌دهنده قول‌ را به‌انجام می‏رساند. در مرحله نهایی که پایان حلقه نام دارد، قول‌گیرنده اعلام می‏کند قول‌دهنده موفق بوده یا نه.
 رهبران باید شبکه قول‌‏های خود را بادقت بافته و مدیریت کنند. آن‏ها باید گفتمان مکرر را ترغیب کرده و اطمینان حاصل کنند تعهدات به روشی مطمئن محقق شده‏اند. در این صورت است كه می‏توانند هماهنگی و همکاری را بین همکاران تقویت کرده، چابکی لازم برای ربودن فرصت‏های کسب‏وکاری را به‌وجود آورده و از قدرت کارآفرینی افراد بهره‏برداری کنند
انصراف از نظر