گرچه شناسه یا برند مفهوم تازهای نیست و کتابها، مقالات و مطالب بسیار متنوع و زیادی در مورد برند، مدیریت و استراتژیهای مربوط به آن وجود دارند، اما هنوز دغدغه بسیاری از انسانها و سازمانها در سراسر دنیاست.
رقابت آینده، رقابت برندهاست و مدیرانعامل آینده، مدیران برند فراگیر خواهند بود.
برند فراگیر پیوند برندهای «شخص، محصول و نهاد» یا برند افراد، کالاها و خدمات مربوط به آنها و برند هر نوع نهادی است که بهطور رسمي و غیررسمي به آنها تعلق دارد، مانند خانواده، شهر، کشور، شرکت، سازمان، بنگاه و... برند فراگیر برندی است که انسان در طول زمان با «ایجاد، تقویت، گسترش و حفظ آن» ميتواند خود را بهتر بشناساند و دیگران او را سریعتر بشناسند و نیکنام شود و نیکنام بماند.
مدیریت برند فراگیر، رویکردی نوین برای همافزايي برندهای «شخص، محصول، نهاد» جهت دستیابی به آثار همافزای آنهاست. بهعبارتی دیگر، ميتوان گفت مدیریت برند فراگیر فرایند دائمي یکپارچگی و همافزايي برندهای سهگانه فرد، محصول و نهاد برای ارزشآفرینی و ارزشافزايي بیشتر و ارتباطهای گستردهتر، سریعتر و مطلوبتر است.
مدیریت برند فراگیر چگونگی «ایجاد، گسترش، تقویت و حفظ» برند فراگیر برای بهرهبرداری از ارزش و آثار همافزای آنهاست. مدیریت برند فراگیر چگونگی «خلق، توسعه و پایدارسازی» برند فراگیر است. مدیریت برند فراگیر مدیریت نیکنامي در زندگی و کسبوکار است. با این تعاریف ميتوان گفت، برند فراگیر و مدیریت برند فراگیر پدیدهای نو در حوزه برند است که فرایندها، فعالیتها، فنون و مدلهای تازهای را مطرح ميکند و تحولی گسترده و چشمگیر در برندیابی و برندسازی بهوجود ميآورد.
[1]احمد روستا، دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه برادفورد انگلستان و عضو هیاتعلمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی است. ایشان موسس شرکت تحقیقات بازاریابی راستابین است.