گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت سرمایه‌گذاران

گزيده مديريت 157

Interviewed by Justin Fox

مصاحبه با سام پالمیسانو، مدیرعامل سابق آی.بی.ام

مصاحبه کننده: جاستین فاکس

ترجمه: سارا پنجی زاده

مدیران و دانشگاهی‌ها اغلب گلایه می‌کنند که تمرکز وال‌استریت بر کوتاه‌مدت، برنامه‌ریزی بلندمدت را برای شرکت‌ها غیرممکن می‌سازد. پالمیسانو با این عقیده مخالف است. بی‌تردید در وال‌استریت برخی افراد از جمله تحلیلگران سرمایه‌گذاری وجود دارند که بر کنفرانس‌های درآمدهای سه‌ماهه تسلط داشته و نمی‌توانند بیش از چند ماه را ببینند. ولی به عقیده وی به‌هرحال بهتر است که مدیران عامل در این قبیل فراخوان‌ها شرکت نکنند. در عوض باید انرژی‌‌شان را بر سرمایه‌گذاران سازمانی متمرکز کنند که اگر روش‌هایی برای قضاوت درباره پیشرفت شرکت در اختیارشان قرار داده شود، پذیرای دیدگاه بلندمدت خواهند بود.

پالمیسانو در این مصاحبه توضیح می‌دهد که مدیریت ارشد آی‌.بی.‌ام چگونه در زمینه شیوه تعیین اهداف شرکت و انتقال آن‌ها به سرمایه‌گذاران، دست به تغییراتی عمده زد. «مدل»، یک نقشه راه متغیر چندساله برای رشد درآمدها و تولید نقدینگی، شامل تاکید بر سرمایه‌گذاری برای تحقیق و توسعه حتا در دوران رکود، یک برنامه اجرایی که همه واحدهای سازمان را دربر می‌گیرد و روی آوردن به سوی جبران‌خدمت بلندمدت بود. شفافیت و گفت‌وگوهای صریح با سهام‌داران عمده نیز کلید کار بود.

پالمیسانو استدلال می‌کند که مدیرعامل به‌منزله خادمی است که نقش حفاظت از شرکت و درآمدهای آن برای دهه‌های آینده را به‌عهده دارد. ولی لزوما چنین دیدگاهی با کامیابی در افق نزدیک در تضاد نیست؛ چنان‌که در مدیریت پالمیسانو، بهای سهام آی‌.بی.‌ام بالا رفت.

انصراف از نظر