By Ron Ashkenas
نوشته: ران اشکناس
ترجمه: عاطفه پاشازاده
سازمانهای بزرگ ذاتاً پیچیده هستند. اما در سالهای اخیر چالشهای كسبوكاری نظیر جهانیسازی، فناوریهای نوآورانه و مقررات دستبهدست هم دادهاند تا لایهلایه پیچیدگی ساختار و مدیریت کسبوکارها را افزایش دهند. سازمانها غیرقابل اداره و عنانگسیخته شدهاند: عملکرد در حال تنزل است؛ مسئولیتها نامشخص است؛ حق تصمیمگیری مبهم و اطلاعات بارها و بارها طبقهبندی میشوند، بدون آنکه روش درست استفاده از آنها معلوم شود. مدیران برای جلوگیری از ناکامی و استیصال باید با استفاده از روشی اصولی به عوامل پیچیدگی شرکت خود حمله کنند.
اشکناس و همکارانش در رابرتشافر.اند.آسوشیتس با دهها شرکت برای تدوین راهبرد سادهسازی همکاری کردهاند. در این مقاله، نویسنده به عناصر راهبرد سادهسازی میپردازد: ساختار را کارامد کنید، محصولات، خدمات و ویژگیهای اضافی را حذف کنید، فرایندهای منظمی ایجاد کنید و عادات مدیریتی را بهبود بخشید.
تجربه شرکت غذایی کانآگرا نشان میدهد یک شرکت چگونه توانست با اجرای راهبرد سادهسازی، خود را متحول کند. این تامینکننده غذاهای بستهبندیشده با تملک نامهای مشهور و دادن استقلال به آنها بسیار موفق شده و به یک سازمان چهاردهمیلیارد دلاری با بیش از صد نام تبدیل شده بود و یک واحد کسبوکاری خدمات غذایی و یک بخش بازرگانی داشت. اما کانآگرا هیچ روش یکسانی برای گزارشدهی، پیگیری یا تحلیل نتایج نداشت. بنابراین بهمرور تبدیل به سازمانی عنانگسیخته شد که گرفتار ناکارامدی شده و نمیتوانست با سرمایهگذاران و دیگر ذینفعان رابطه برقرار کند. وقتی گری رادکین در سال 2005 به سمت مدیرعاملی برگزیده شد، برای مبارزه با پیچیدگی روی چند اقدام ابتکاری سرمایهگذاری کرد. این روش نهتنها زندگی را برای مشتریان و کارکنان سادهتر کرد، بلکه میلیونها دلار در هزینه صرفهجویی شد.
این مقاله پرسشنامهای تعاملی دارد که به شما در سنجش سطح پیچیدگی سازمانتان کمک میکند.