گروه محصولات

عنوان مقاله: عملکرد برتر: مدیریت ساده نگر

گزيده مديريت 79

By Ron Ashkenas

نوشته: ران اشکناس

ترجمه: عاطفه پاشازاده

سازمان‏های بزرگ ذاتاً پیچیده هستند. اما در سال‏های اخیر چالش‌های كسب‌وكاری نظیر جهانی‌سازی، فناوری‏های نوآورانه و مقررات دست‏به‏دست هم داده‏اند تا لایه‏لایه پیچیدگی ساختار و مدیریت کسب‏وکارها را افزایش دهند. سازمان‏ها غیرقابل اداره و عنان‏گسیخته شده‏اند: عملکرد در حال تنزل است؛ مسئولیت‌ها نامشخص است؛ حق تصمیم‏گیری مبهم و اطلاعات بارها و بارها طبقه‏بندی می‏شوند، بدون آن‏که روش درست استفاده از آن‏ها معلوم شود. مدیران برای جلوگیری از ناکامی و استیصال باید با استفاده از روشی اصولی به عوامل پیچیدگی شرکت خود حمله کنند.

 اشکناس و همکارانش در رابرت‌شافر.اند.آسوشیتس با ده‏ها شرکت برای تدوین راهبرد ساده‏سازی همکاری کرده‏اند. در این مقاله، نویسنده به عناصر راهبرد ساده‏سازی می‏پردازد: ساختار را کارامد کنید، محصولات، خدمات و ویژگی‏های اضافی را حذف کنید، فرایندهای منظمی ایجاد کنید و عادات مدیریتی را بهبود بخشید.
 تجربه شرکت غذایی کان‏آگرا نشان می‏دهد یک شرکت چگونه توانست با اجرای راهبرد ساده‏سازی، خود را متحول کند. این تامین‏کننده غذاهای بسته‏بندی‌شده با تملک نام‏های مشهور و دادن استقلال به آن‏ها بسیار موفق شده و به یک سازمان چهارده‌میلیارد دلاری با بیش از صد نام تبدیل شده بود و یک واحد کسب‏وکاری خدمات غذایی و یک بخش بازرگانی داشت. اما کان‏آگرا هیچ روش یکسانی برای گزارش‏دهی، پیگیری یا تحلیل نتایج نداشت. بنابراین به‏مرور تبدیل به سازمانی عنان‏گسیخته شد که گرفتار ناکارامدی شده و نمی‏توانست با سرمایه‏گذاران و دیگر ذی‏نفعان رابطه برقرار کند. وقتی گری رادکین در سال 2005 به سمت مدیرعاملی برگزیده شد، برای مبارزه با پیچیدگی روی چند اقدام ابتکاری سرمایه‏گذاری کرد. این روش نه‏تنها زندگی را برای مشتریان و کارکنان ساده‏تر کرد، بلکه میلیون‏ها دلار در هزینه صرفه‏جویی شد.
 این مقاله پرسش‌نامه‌ای تعاملی دارد که به شما در سنجش سطح پیچیدگی سازمان‏تان کمک می‏کند.
انصراف از نظر