گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت ریسک : پذیرش ریسك های مناسب

گزيده مديريت 88

By Kevin Buehler/ Andrew Freeman/Ron Hulme

نوشته: كوين بوئه لر و اندرو فريمن و رون هالم

ترجمه: دكتر مريم شريفيان ثاني

در دهه 1970، انقلابی در زمینه راهبرد سازمانی به وقوع پیوست. شكوفایی که در ادغام‌وتملک شرکت‌ها رخ داد حرفه‌های جدیدی را در بانکداری ادغام‌وتملک، حقوق ادغام‌وتملک و مشاوره راهبردی برپا داشت و شرکت‌ها شروع به تمرکز روی مالکیت کسب‌وکارهایی کردند که در آن مزیت رقابتی داشتند. در همین زمان، انقلاب دیگری در زمینه چگونگی درک، خرید و فروش ریسك توسط شرکت‌های خدمات مالی رخ داد. این انقلاب در مقاله «توپخانه نوین مدیریت ریسك» در همین شماره توضیح داده شده است. اکنون این دو انقلاب یکی می‌شوند تا انقلاب سومی‌ را در رویکرد شرکت‌ها به مدیریت ریسك به‌راه اندازند.

 

مهندسی و مدیریت پویای سبد ریسك یک شرکت به اصل سازمانده برای انتخاب راهبردی تبدیل شده است. وقتی شرکت‌ها بر ریسك‌هایی متمرکز می‌شوند که به‌طور طبیعی در آن‌ها مزیت دارند، می‌توانند به‌طور معمول پشتیبان سطوح بالاتری از بدهی باشند و در هزینه‌های عملیاتی صرفه‌جویی کنند. بوئه‌لر، فریمن و ‌هالم از شرکت مکنزی پنج گام برای کمک به مدیران شرکت‌ها برای سازگاری با انقلاب سوم توضیح می‌دهند: 1) ریسك‌های اصلی شرکت خود را شناسایی و درک کنید. 2) مشخص کنید کدام ریسک‌ها طبیعی هستند. 3 ) ظرفیت و میل خود را به ریسك‌پذیری مشخص کنید. 4) ریسک را در تمام تصمیمات و فرایندهای سرمایه‌گذاری، تجاری، مالی و عملیاتی وارد سازید. 5) حاكمیت و سازمان را حول ریسک هم‌سو سازید.

 

تی.ایكس.یو شرکتی است که در حال حاضر با موفقیت خود را با این شرایط سازگار کرده است. به دنبال مقررات‌زدایی سال 2002 از بازارهای عمده‌فروشی و خرده‌فروشی برق در ایالت تگزاس آمریکا، تی.ایكس.یو برنامه بلندپروازانه‌ای را در زمینه تجدید ساختار بازده ریسك در پیش گرفت که برای تعیین ظرفیت ریسک‌پذیری از نظر کمّی‌ به ابزارهای پیچیده مدیریت ریسک متکی بود. این برنامه به افزایش بهای سهامی منجر شد که قبل از سهامی خاص شدن این شركت در بزرگ‌ترین معامله خرید استقراضی تاریخ، بیش از 32‌میلیارد دلار افزایش ارزش ایجاد کرد.ش

انصراف از نظر