گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت ریسک سیاسی در قرن بیست‌ویکم

گزيده مديريت 203
By Condoleezza Rice and Amy Zegart
نوشته: کاندولیزا رایس و امی زگارت
ترجمه: دکتر علیرضا زارعی سودانی
زمانی تعریف ریسک سیاسی به‌نسبت آسان بود: در بیش‌تر موارد، این ریسک دیکتاتورهایی را دربر می‏گرفت که دارایی‏ خارجی‏ها را مصادره می‏کردند. امروزه ریسک سیاسی از طیف وسیعی از بازیگران ناشی می‏شود: شهروندانی که با تلفن‌همراه تصویربرداری می‏کنند، مقامات کشوری که قانون می‏گذارند، تروریست‏هایی که بمب‏های کامیونی منفجر می‏کنند، مجرمان سایبری و دیگران. زنجیره‏های تامین طولانی‏تر و آسیب‏پذیر‏تر هستند و منظر جغرافیای سیاسی شلوغ‏تر و نامطمئن‏تر است.
اما آن‏طور که رایس، وزیر امورخارجه پیشین ایالات‌متحده و زیگارت، مدیر مشترک مرکز امنیت و همکاری بین‏المللی در دانشگاه استنفورد می‏گویند، این‌که شما نمی‏دانید ریسک سیاسی دقیقا از کجا سر برمی‏آورد، بدین معنا نیست که نمی‏توانید برای آن آماده شوید. مدیریت اثربخش ریسک هنوز به‌نسبت سرراست است. شرکت‏های برتر در مدیریت ریسک در چهار قابلیت محوری نیرومند هستند: فهم، تحلیل و تخفیف ریسک و پاسخ به بحران.
در این مقاله، رایس و زیگارت الزامات هر قابلیت محوری را مطرح کرده و پرسش‏هایی ارائه می‏دهند که هر سازمانی می‏تواند برای شناسایی شکاف‏ها بپرسد. هم‌چنین موردکاوی‏هایی را می‏آورند که تشریح می‏کنند چگونه شرکت‏ها با موفقیت به تهدیدهای ریسک سیاسی دنیای واقعی پرداخته‏اند.

 

انصراف از نظر