گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت تحول در دولت

گزيده مديريت 61

By Frank Ostroff

نوشته: فرانك اوستروف

ترجمه: دكتر حميدرضا فرتوك زاده و علي باقري

از روزگار «جبهه‌های جدید» جان اف. كندی تاكنون، اعتماد مردم آمریكا به صلاحیت نهادهای دولتی و ارزش خدماتی كه به مردم ارائه می‌دهند پیوسته رو به كاهش بوده است. در طول این مدت، عمده ابتكارات در شیوه تفكر و عمل مدیریت توسط بخش خصوصی خلق و مورد آزمایش قرار گرفته است. اما اتفاقات سال‌های اخیر، مانند حمله به مركز تجارت جهانی و ویرانی منطقه نیواورلئان در اثر توفان، بیانگر ضرورت اداره مناسب نهادهای عمومی به‌همان خوبی بخش خصوصی است. متاسفانه، تعداد اندكی از مدیران بخش عمومی ‌پیشینه‌ای در مدیریت تغییر دارند و مجموعه متنوعی از عوامل نظیر قوانین خدمات شهری، ملاحظات سیاسی و دوره محدود تصدی‌گری مدیران مانع از بهبود واقعی در عمل‌كرد نهادهای دولتی می‌شود. شاید عوامل بازدارنده نهادهای دولتی كه به آن‌ها اشاره شد هرگز از میان نروند، اما رهبران برخی سازمان‌های دولتی می‌دانند چگونه ذی‌نفعان اصلی را مورد توجه قرار دهند، كارمندان را با ماموریت واقعی سازمان مجدداً آشنا كنند، اصلاحات را آن‌چنان جامع تضمین كنند كه عناصر مخالف قادر به اضمحلال آن نباشند و شالوده كار را برای برداشتن گام‌های بعدی به‌طور شفاف و نظام‌مند بنیان نهند.

 فرانك اوسترف، مشاور مدیریت، مطالعه‌ای راجع به تحولات اداره فدرال سلامت و ایمنی كار، دفتر پاسخ‌گویی دولت و نیروهای عملیات ویژه رسته مخفی و واكنش سریع ارتش انجام داده است. نتیجه این تحقیق در پنج اصل خلاصه شده است كه تضمینی برای موفقیت در تلاش برای تغییر هستند و عبارتند از: بهبود عمل‌كرد در راستای ماموریت سازمان؛ جلب رضایت ذی‌نفعان داخلی و خارجی؛ تدوین نقشه راه؛ تشخیص ارتباطات میان همه عناصر سازمانی؛ رهبربودن به‌جای دیوان‌سالاربودن. در جایی كه رهبران سازمان‌های دولتی دائم تعویض می‌شوند، برنامه‌های تغییری كه از این اصول پیروی كنند، استمرار و اثربخشی بیش‌تری دارند.
انصراف از نظر